Ontwikkeling Centrumstad

Inleiding

In het programma Ontwikkeling centrumstad wordt het kader beschreven voor de inspanningen die de gemeente in 2018 gaat leveren om het centrum te versterken ten behoeve van de (eu)regionale functie van Venlo. Deze inspanningen zijn schematisch weergegeven in de doelenboom van de volgende paragraaf.

Wat willen we bereiken?

De strategische doelstelling dit programma is “het versterken en verder ontwikkelen van het centrum ten behoeve van de (eu)regionale functie van Venlo”.

Vanuit dit programma wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de hoofdopgaven van de Strategische visie 2030 en meer in het bijzonder aan het daarin benoemde thema “Centrum Euregio: Hoofdstad en vitaal hart”. Hiermee sluit dit programma ook aan op de regiovisie “Regio in Balans”, en dan met name op het thema “Boeien en Binden”.

Dit programma sluit primair aan bij het thema’s “Positionering en profilering” in het coalitieprogramma Venlo 2014-2018, zowel vanwege de nieuwe rol en houding van de gemeente inzake de af te ronden majeure projecten (de markt maximaal aan zet), als vanwege enkele concrete afspraken (deze zijn in de tekst hieronder separaat vermeld). Resultaten van dit programma dragen ook bij aan het thema “lobby / acquisitie” en de daarbij geformuleerde ambitie om het belang van Venlo als krachtige centrumgemeente in de Euregio merkbaar te doen toenemen.

Ambities Strategische Visie 2030

In het gekozen voorkeursscenario ‘Venlo kansenstad’ uit de Strategische Visie worden de volgende voor het programma “Ontwikkeling centrumstad” relevante ambities aangegeven:

  • Venlo-Centrum is in 2030 “the place to be” (Da muss mann sein).
  • “Leisure en pleasure” is volledig doorontwikkeld, met een belangrijke rol voor horeca, grootstedelijke culturele functies, congressen en evenementen, met een duidelijke relatie en verbinding tussen binnenstad en kazerneterrein.
  • In de binnenstad beleef je overal “fresh” en duurzaamheid (C2C).
  • Cultuurhistorie is als rode draad door alles heen zichtbaar.
  • Shoppen doe je in het compacte, maar hoogwaardige euregionale winkelhart.
  • De binnenstedelijke dynamiek is toegenomen door het terugbrengen van het binnenstedelijk wonen (o.a. studentenhuisvesting)
  • Een goed onderhouden en ingerichte binnenstad maakt dat inwoners en bezoekers zich veilig voelen.

De kern van dit programma is: het versterken van een aantrekkelijke stad door het realiseren van onderscheidende voorzieningen en openbare ruimte in het stedelijke centrum, en die aantrekkelijkheid ook uit te dragen in public relations en uit te stralen in gastvrijheid. ‘Het stedelijke centrum’ kent daarbij de begrenzing zoals die in de Visie Stedelijk Centrum (2012) is vastgelegd: Venlose binnenstad + Maaswaard + Kazernekwartier. Door scherp te focussen op de onderscheidende kenmerken van dit kerngebied moet dit programma een maximale bijdrage leveren aan de positie en profilering van Venlo als centrumstad voor de (eu)regio.

Een belangrijke opgave is gelegen in de demografische ontwikkeling van onze stad en de regio. Venlo zou moeten inzetten op het binnenhalen en -houden van jonge, liefst hoger opgeleide mensen, en inzetten op versterking van de positie in de (eu)regio, onder andere als koop-, cultuur-, verblijfs- en kennisstad. Cruciale voorwaarde voor beide is een zekere mate van ‘grootstedelijkheid’. Bij positionering van Venlo als centrum van de Euregio hoort ook het ‘verkopen’ van de stad in het algemeen en “Venlo, beste binnenstad 2013-2015” in het bijzonder en het nemen van de lead bij het verkopen van de regio.

Ambities Coalitieprogramma Venlo 2014 - 2018

Uit het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018, “Verbinden vanuit Vertrouwen en Verantwoordelijkheid” worden de volgende relevante ambities aangegeven:

  • We zetten in op een nauwere samenwerking tussen het Museum Van Bommel Van Dam en het Limburgs Museum.
  • Bij grote projecten is de markt het eerste aan zet. De gemeente is terughoudend totdat er voldoende zekerheden zijn dat private partijen hun ambities daadwerkelijk waar maken.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Waardering Venlo centrumstad (inwoners)

7,00

7,00

7,00

7,00

Gemiddeld rapportcijfer over drie afzonderlijk bevraagde aspecten van Venlo: als winkelstad, als cultuurstad, en als toeristenstad (stadspeiling, tweejaarlijks). Voor 2015 oorspronkelijk 6,50 beoogd, de ambitie is dus behaald. Streefcijfers 2018-2021 afhankelijk van (tempo) investeringen op basis van Campusontwikkeling, spoor 3.b. Faciliteiten. Over 2016 is niet gemeten (geen stadspeiling).

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Waardering Venlo centrumstad (bezoekers)

Gemiddeld rapportcijfer over drie afzonderlijk bevraagde aspecten van Venlo: als winkelstad, als cultuurstad, en als toeristenstad (jaarlijks). De Indicator moet nog ontwikkeld worden. Pas na nulmeting kunnen streefcijfers worden gegeven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Onze ambities reiken verder dan 2018. Om die langere termijn-ambities waar te maken, richten we onze inspanningen in 2018 en de daaropvolgende jaren op drie speerpunten.

Het versterken van (groot)stedelijke functies (horeca, cultuur, detailhandel) in hun samenhang.

  1. Voor de culturele functie staan de acties uit de cultuurnota 2015-2018 'Focus, Samenhang en Samenwerking', gerelateerd aan perspectieven in het document ‘Venlo als brandpunt van interactie’, centraal.
  2. Detailhandels- en horecabeleid wordt uitgevoerd op basis van de in 2015 door de raad vastgestelde sectorale nota’s, met speciale aandacht voor het project ‘De Nieuwe Winkelstraat’ en leegstaand vastgoed.
    NB: de acties in het kader van het uitvoeringsplan detailhandel Centrum Tegelen en Blerick zijn verantwoord in programma 10. Wonen en leefomgeving.
  3. Branding, acquisitie en relatiebeheer binnenstad, inclusief het ondersteunen van evenementen in relatie tot het profileren en vermarkten van Venlo, wordt voortgezet als in voorgaande jaren, met dien verstande dat de oorspronkelijk voor het Verhaal van Venlo geoormerkte middelen worden ingezet voor oplossing van de totale financiële problematiek.

Ad 1) Theater De Maaspoort laat in haar meerjarenbegroting een structureel tekort van 100.000 euro zien. De Maaspoort kan dit onmogelijk binnen haar eigen middelen bekostigen. In de begroting is vanaf 2018 structureel € 100.000 extra voor de Maaspoort opgenomen.

Ad 1) In het Voorportaal 2019 is een krediet opgenomen van 1,5 miljoen euro voor de inrichting van de openbare ruimte Museumkwartier, conform het in 2016 met de provincie gesloten Convenant investeringen stedelijk centrum.

Ad 3) In 2017 werden centrale acquisitiemiddelen óók gebruikt voor acquisitie binnenstad. Voor 2018 waren deze middelen niet gereserveerd, terwijl de opgave en daarvoor benodigde inspanningen onveranderd zijn. Derhalve is voor 2018 een budget van 50.000 euro opgenomen voor acquisitie binnenstad.

Het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum

Wezenlijke vertrekpunten zijn de vastgestelde kaders en plannen van de majeure projecten en het convenant met de provincie over investeringen in het stedelijk centrum.

  1. Het afronden c.q. doorontwikkelen van de multifunctionele majeure projecten Maaswaard, Q4 en Kazernekwartier waarbij aanbevelingen van de nota ‘Venlo als brandpunt van interactie’ en afspraken met de provincie inzake uitwerking van het spoor 3.b ‘Faciliteiten’ van de campusontwikkeling worden meegenomen.
  2. Doorontwikkelen instrumentarium openbare ruimte, met name Handboek Openbare Ruimte Binnenstad.
  3. Uitvoering geven aan de agenda voor het stedelijk centrum (rol accountmanager centrum)  waarbij ‘uitnodigingsplanologie’ en het gemeentelijk faciliteren van grote en kleine initiatieven nadrukkelijk centraal staan.

Ad 1) In 2018 wordt, vanuit een eerdere reservering in het Voorportaal-2018, 1,2 miljoen euro geactiveerd voor de aanpak van de Lage Loswal in Q4, conform het in 2016 met de provincie gesloten Convenant investeringen stedelijk centrum.

Ad 1) In het Voorportaal 2019 is een krediet opgenomen van 1,5 miljoen euro voor de inrichting van de openbare ruimte Museumkwartier, conform het in 2016 met de provincie gesloten Convenant investeringen stedelijk centrum.

Het aantrekkelijk maken van Venlo als studentenstad.

  1. Uitbouwen huisvestingsvormen studenten binnenstad op basis van de prognose in 2020 ongeveer 225/250 extra studentenkamers/ woningen nodig te hebben.
  2. Faciliteren huisvesting onderwijsinstellingen, met name Universiteit Maastricht met haar bachelor-opleiding (University College).
  3. Faciliteren en realiseren studentenvoorzieningen (fysiek informatiepunt, monitoren alle studentrelevante informatie inzake vervolgopleidingen, stagemogelijkheden en carrièreperspectieven).

Ad 1) tot en met 3) In 2018 wordt, vanuit een eerdere reservering in het Voorportaal-2018, 125.000 euro geactiveerd voor de aanpak van huisvesting studenten, onderwijshuisvesting, en studentenvoorzieningen. Eenzelfde bedrag is ook opgenomen in het Voorportaal-2019.

Voor een nadere toelichting van de voorgaande op hoofdlijnen geschetste inspanningen om de doelstellingen van het programma Ontwikkeling Centrumstad te verwezenlijken wordt verwezen naar de productenraming.

Waar relevant zullen we bij de uitvoering van deze ambities, met name die rond 'Venlo studentenstad', voortdurend spiegelen met de in 2015 verschenen nota ‘Venlo als brandpunt van interactie’.

Betrokkenheid verbonden partijen

De belangrijkste partners waarmee wij de doelstellingen in dit programma nastreven zijn VenloPartners, ondernemersverenigingen, branche-organisaties, het Platform Cultuurinstellingen, de organisatoren van beeldbepalende evenementen, woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars, onderwijsinstellingen (met name Universiteit Maastricht, HAS, en Fontys), en de provincie Limburg.

Bedragen x 1.000

Middelen Programma 08

Baten / Lasten

2017

2018

2019

2020

2021

Ontwikkeling Centrumstad

Baten

12.742

10.881

8.843

6.658

10.921

Lasten

22.452

20.444

18.528

16.323

20.526

Subtotaal programma 08

-9.709

-9.563

-9.685

-9.664

-9.605

Onttrekkingen aan reserves

Baten

4.861

Toevoegingen aan reserves

Lasten

8.690

2.142

2.248

2.156

2.240

Saldo programma 08 na verrekening reserves

-13.538

-11.705

-11.933

-11.820

-11.845

Begrotingsvoorstellen (excl. investeringen)

Bedragen x €1.000

Nr

Omschrijving

2018

2019

2020

2021

18-002

Reguliere uitzonderingen op indexeren inkomsten

-2

-2

-2

-2

18-009

Loonkostenindexering 2017 PKB in meerjarenbegroting 2018-2022

-41

-41

-41

-41

18-010

Grip op de PKB

15

15

14

14

18-013

Herschikking exploitaitekosten voertuigen

-3

-3

-3

-3

18-017

Invulling inkooptaakstelling

5

5

5

5

18-022

Herschikking dotatie onderhoudsvoorzieningen vastgoed

-12

-6

-6

-6

18-023

Toerekening salariskosten

55

55

44

44

18-062

Inflatie 2018-2022

-88

-84

-84

-84

18-064

Verwerking ontwikkelingen binnen de vastgoedportefeuille

2

2

2

2

18-069

Stimuleren Venlose economie dmv acquisitie bedrijventerreinen en binnenstad

-50

-50

-50

-50

18-070

Extra middelen theater De Maaspoort

-100

-100

-100

-100

18-080

Correctie product Kermissen

-3

-3

-3

-3

18-100

Uitwerking bestuursopdracht invulling taakstelling kredieten

1

1

1

1

18-165

Niet doorvoeren inflatie 2018

101

102

102

102

18-166

Herstructurering Eigen vermogen

-125

-125

-125

-125

18-168

Dekking amendement C Kunst Openbare Ruimte voor iedereen

61

Totaal

-182

-233

-246

-246

Investeringen

Bedragen x € 1.000

Investeringen Programma 08

Vervanging - Uitbreiding

Rendabel - Onrendabel

Krediet 2018

*

Verbetermaatregelen Museum v.Bommel v. Dam

Uitbreiding

O

1.625

Totaal Investeringen Programma 08

1.625

*

Krediet gevoteerd Begroting 2017-2020

Beleidskaders

Naast sectorale beleidsvisies en uitvoeringsprogramma’s hebben de volgende kaderstellende documenten een relatie met dit programma:

  • Strategische visie Venlo 2030
  • Strategische visie ‘Regio in balans’
  • Ruimtelijke Structuurvisie
  • Visie Stedelijk Centrum 2022
  • Cultuurnota 2015-2018
  • Evenementenbeleid 2016-2019
  • Meerjarenprogramma Venlo Studentenstad 2016-2019
  • Koersdocument museum Van Bommel van Dam