Beheer openbare ruimte

Inleiding

In het programma Beheer Openbare Ruimte wordt het kader beschreven voor het beheer van de openbare ruimte die de gemeente in 2018 gaat uitvoeren. Via de inspanningen die worden geleverd vanuit dit programma wordt uitvoering gegeven aan de doelstellingen en opgaven in diverse beleidsprogramma’s. Het centrale doel van dit programma, namelijk het bieden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving aan onze inwoners, kan dan ook niet los worden gezien van de doelstellingen van bijvoorbeeld het beleidsprogramma Wonen en Leefomgeving dat gericht is op het bieden van een aantrekkelijke woon- en leefomgeving.

De inspanningen die de gemeente in 2018 gaat leveren zijn schematisch weergegeven in onderstaande doelenboom.

Wat willen we bereiken?

De strategische doelstelling van dit programma is “het instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving”.

Vanuit dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de opgaven uit de Strategische visie 2030, in het bijzonder aan het thema “Veelzijdige stad in het groen”. Ook sluit dit programma aan bij het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018.

Ambities Strategische Visie 2030

In het gekozen voorkeursscenario “Venlo kansenstad” uit de Strategische Visie 2030 worden op basis van het thema “Veelzijdige stad in het groen” de volgende voor het programma “Beheer Openbare Ruimte” relevante ambities aangegeven:

  • Differentiatie op basis van diversiteit bestaande uit de combinatie van een stedelijk centrum met dorpskernen en wijken in een groen casco van Maas en natuur.
  • Een kwalitatief hoogwaardige woonomgeving door langjarig gerichte investering.
  • Eigen inzet van buurtbewoners door de buurt zelf (pilots) invulling te laten geven aan de inzet van beschikbaar onderhoudsgeld.
  • Doorontwikkeld wijkgericht werken, zodat er sprake is van betrokkenheid, inspraak en zelfbestuur.
  • Zo breed mogelijk toepassing van de principes van Cradle to Cradle.
  • Het bieden van een prettige fysieke leefomgeving.

Ambities Coalitieprogramma Venlo 2014 - 2018

Uit het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018, “Verbinden vanuit Vertrouwen en Verantwoordelijkheid” worden de volgende relevante ambities aangegeven:

  • Leefbaarheid in wijken en kernen: meer betrokkenheid en eigenaarschap door op buurt- en wijkniveau samen te werken met inwoners en partners.
  • Ruimte voor de samenleving: basis op orde, regie vanuit de gemeente, stimuleren eigen initiatief en activiteit van inwoners.
  • Samen met inwoners route bepalen: keuzes meer samen met inwoners, integraal of bijvoorbeeld in co-creatie.
  • Buurtbudgetten: verschuiven verantwoordelijkheid voor kwaliteit openbare ruimte naar inwoners in buurten en wijken.

Het versterken van de woon- en leefomgeving is essentieel voor het vasthouden en aantrekken van inwoners. Het instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving hoort daarbij. Via beheer van de openbare ruimte, het beheer van informatie over de openbare ruimte en het gemeentelijk vastgoed wordt hier uitvoering aan gegeven.

De ambities op het gebied van bevolkingssamenstelling (binden van kenniswerkers) stellen daarbij extra eisen aan de woon- en leefomgeving in stad en regio. Dat geldt ook voor wat betreft de economische ambities. Venlo profileert zich ook als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven, onderwijs en kennisinstellingen. Ook streeft Venlo naar een gastvrije binnenstad; gastvrij voor bezoekers, bewoners (waaronder studenten) en ondernemers. En tot slot wordt ingezet op het benutten en uitbouwen van de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied. Ingezet wordt dus op diversiteit. Deze beleidskeuzen vragen om meer differentiatie qua beheer van de leefomgeving en gemeentelijke vastgoed en om een robuust informatiesysteem.

Ook differentiatie tussen wijken staat hoog op de agenda, waarbij nadrukkelijk wordt ingezet op betrokkenheid, inspraak en zelfs zelfbestuur van dorpen, wijken en buurten. Het gaat daarbij niet om het uitsluitend leunen op burgerinitiatieven, maar ook om het actief betrekken van de inwoners bij het maken van keuzes.

Belangrijk uitgangspunt van de gemeente Venlo vormt C2C als filosofie en instrument om de transitie naar onuitputtelijke grondstoffen, duurzame energie, klimaatadaptie en gezondheid op lokaal en regionaal niveau te realiseren dan wel te versnellen. De Venlo principes zullen, na nadere uitwerking voor dit raadsprogramma, meer dan voorheen een rol spelen bij (aanbesteding van) beheer openbare ruimte en gemeentelijk vastgoed en bij vervangingsinvesteringen. Uiteraard zijn deze niet strijdig met vigerende wet- en regelgeving en zullen deze in pas lopen met de beschikbare middelen uitgaande van de TCO-methode (Total Cost of Ownership: het volledig inzichtelijk maken van alle kosten gerelateerd aan de aanschaf en gebruik gedurende de levenscyclus van ingekochte goederen en diensten).

Bij voorgaande wordt aangetekend dat we daarbij uit zullen gaan van een realistische ambitie. Na jarenlange taakstellingen en bezuinigingen zullen bewust keuzes moeten maken om op diverse vlakken (groen, civiel, water enz.) activiteiten niet of gedeeltelijk uit te voeren conform de in begin 2018 vast te stellen gedifferentieerde kwaliteitsniveaus. Aan de ambitie van de Strategische visie 2030 ‘Een kwalitatief hoogwaardige woonomgeving door langjarig gerichte investering’ kan dus in het beheren van de openbare ruimte in beperkte mate invulling gegeven worden.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Rapportcijfer beleving / waardering kwaliteit openbare ruimte

6,40

6,30

6,30

6,30

6,30

Tweejaarlijks rapportcijfer uit stadspeiling over beleving en waardering kwaliteit. Vanwege taakstellingen en bezuinigingen van de afgelopen jaren op het product Beheer Openbare Ruimte wordt de komende jaren een lagere beleving / waardering verwacht. Omdat de stadspeiling tweejaarlijks wordt uitgevoerd, is de realisatie van deze indicator in 2016 gelijk aan 2015.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Score gemeente Venlo in jaarlijkse benchmark gemeentelijk vastgoed (verschillen met andere deelnemers vormen indicatie)

4,00

4,00

4,00

4,00

Betreft een waarde ter uitdrukking van het verschil in score met andere deelnemende gemeentes. De gemeente Venlo heeft een score van 4 van de 5 te behalen sterren. Score 2016 betreft raming omdat actuele score nog niet beschikbaar is.

Wat gaan we daarvoor doen?

Onze ambities reiken verder dan 2018. Om die langere termijn-ambities waar te maken, worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd en de daaropvolgende jaren doorgezet.

Het beheren en instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving

Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:

  • Het uitvoeren van regulier onderhoud en instandhouding van de openbare ruimte.
  • Het inzichtelijk maken en bewaken van de relatie tussen kwaliteit, areaal en beschikbare middelen.

Het beheren en instandhouden van het gemeentelijk vastgoed voor een aantrekkelijke woonomgeving

Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:

  • Het uitvoeren van de beheerexploitatie en het onderhoud aan gemeentelijke gebouwen in opdracht van beleidsteams.
  • Invullen van de makelaarsrol ten behoeve van bestrijding van leegstand in het vastgoed in afstemming met beleidsteams.
  • Ondersteunend worden de (beheer)systemen ten behoeve van het vastgoedbeheer actueel gehouden.

Het inwinnen, registreren en ontsluiten van gegevens over de openbare ruimte

Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:

  • Updaten of vernieuwen van de (beheer)systemen ten behoeve van het inwinnen, registreren en ontsluiten van gegevens over de openbare ruimte.
  • Actualiseren van deze (wettelijke) registraties ter ondersteuning van het beheer en instandhouding van de openbare ruimte.

Naast (gegevens)beheer en instandhouding, wordt in dit programma ook (in opdracht) invulling gegeven aan advisering, bijvoorbeeld naar omgevingsvergunning, naar beleid, in projecten, aan inwoners. Ook worden er vergunningen, toestemmingen en instemmingen verleend en akkoord gegeven conform het mandaatbesluit. Bijvoorbeeld met betrekking tot grondroerders, inritten, huisaansluitingen, enzovoorts. Ook aan-/verkoop en projectbegeleiding gemeentelijk vastgoed behoort tot dit programma. Vanuit de strategische doelstelling wordt bovendien invulling gegevens aan verschillende bereikbaarheidsdiensten, zoals calamiteitendiensten, consignatiediensten en weekendreiniging. Deze georganiseerde diensten vormen een structureel onderdeel van de verschillende (sub)producten.

Betrokkenheid verbonden partijen

Wij zullen bij de voorbereiding en uitvoering onze ketenpartners (zoals waterschappen, provincie en andere overheden), inwoners, ondernemers en instellingen waar, en zo maximaal mogelijk op een interactieve wijze betrekken. En aangezien we vanuit dit programma een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van de doelen in diverse beleidsprogramma’s wordt ingezet op integrale samenwerking met betreffende relevante organisatie onderdelen.

Bedragen x 1.000

Middelen Programma 11

Baten / Lasten

2017

2018

2019

2020

2021

Beheer openbare ruimte

Baten

21.195

21.547

21.477

22.012

21.992

Lasten

35.792

39.469

39.793

40.299

40.083

Subtotaal programma 11

-14.597

-17.922

-18.316

-18.288

-18.091

Onttrekkingen aan reserves

Baten

1.369

1.323

1.152

1.402

1.269

Toevoegingen aan reserves

Lasten

Saldo programma 11 na verrekening reserves

-13.228

-16.599

-17.164

-16.886

-16.823

Begrotingsvoorstellen (excl. investeringen)

Bedragen x €1.000

Nr

Omschrijving

2018

2019

2020

2021

18-009

Loonkostenindexering 2017 PKB in meerjarenbegroting 2018-2022

-81

-81

-81

-81

18-010

Grip op de PKB

384

384

365

365

18-013

Herschikking exploitaitekosten voertuigen

-590

-590

-590

-590

18-017

Invulling inkooptaakstelling

51

52

52

52

18-022

Herschikking dotatie onderhoudsvoorzieningen vastgoed

-135

-138

-138

-138

18-023

Toerekening salariskosten

-355

-355

-370

-356

18-027

Herschikking inkomsten huisaansluitingen riolen

-21

-21

-21

-21

18-062

Inflatie 2018-2022

-84

-85

-85

-85

18-064

Verwerking ontwikkelingen binnen de vastgoedportefeuille

18-074

Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT)

-40

18-079

Bluswatervoorziening

-150

-150

-150

-150

18-084

Noodzaak beheer en onderhoud civiele objecten

-685

-450

-450

-450

18-085

Aanpassen onderhoudsbudget beheer verkeer

-120

-120

-120

-120

18-086

Milieuonderzoek verhardingen

-160

-160

-160

-160

18-096

Meerjarenplan Voorziening Groot Onderhoud wegen

-1.012

-1.012

-1.012

-1.012

18-100

Uitwerking bestuursopdracht invulling taakstelling kredieten

41

40

39

39

18-103

Afvalstoffenheffing kostendekkendheid 2018

255

254

247

224

18-106

Riolering kostendekkendheid 2018

341

340

329

303

18-165

Niet doorvoeren inflatie 2018

81

82

82

82

18-166

Herstructurering Eigen vermogen

-241

-205

-167

-155

Totaal

-2.521

-2.215

-2.231

-2.255

Investeringen

Bedragen x € 1.000

Investeringen Programma 11

Vervanging - Uitbreiding

Rendabel - Onrendabel

Krediet 2018

18-033

Voertuigen service civiel onderhoud

Vervanging

O

440

18-037

Speelplekken 2018

Vervanging

O

100

18-039

Q4: Lage Loswal 2018

Uitbreiding

O

1.200

18-041

Wijk- en Dorpszaken 2018

Uitbreiding

O

300

18-042

Bomen 2018

Vervanging

O

185

18-043

Verkeersregelinstallaties 2018

Vervanging

O

380

18-059

Vastgoed investeringen 2018

Vervanging

O

896

18-158

Openbare ruimte Kazernekwartier

Uitbreiding

R

1.674

2017-24

Ondertunneling Vierpaardjes

Uitbreiding

O

**

Totaal Investeringen Programma 11

5.175

**

Krediet vastgesteld via Raadsbesluit 2017

Beleidskaders

De volgende wettelijke- en beleidskaders zijn van toepassing:

  • Strategische visie Venlo 2030.
  • Sociale en Ruimtelijke Structuurvisie.
  • Ambitiedocument C2C + uitvoeringsprogramma.
  • Stad van Actieve Mensen (SAM).
  • Verschillende wettelijke registraties, waaronder de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Topografie (BRT), de Basisregistratie Ondergrond (BRO), de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ), de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) en de Wet Informatie Uitwisseling Ondergrondse Netten (WION).
  • Verschillende (wettelijke) zorgplichten volgend uit onder andere de Wegenwet, Wegenverkeerswet, Wet milieubeheer, Telecommunicatiewet, Wet op de lijkbezorging, Waterwet.
  • Diverse landelijk gehanteerde normeringen en richtlijnen, zoals visual tree assessment (VTA) en diverse CROW publicaties.
  • Diverse sectorale (lokale en regionale) beleids- en uitvoeringsplannen, zoals het Groenbeleidsplan, Uitvoeringsprogramma Groen & Water 2018-2021, het Handboek Vastgoed, het GVVP/nieuwe mobiliteitsplan, Materiaalbeleidsplan, Beleidsplan Openbare Verlichting, VRI's  etcetera.