Groen- en speelvoorzieningen

Het beheerareaal groen en speelvoorziening is een belangrijk onderdeel in de beleving van de openbare ruimte. In dit product wordt onderscheid gemaakt in openbaar groen, bomen, bossen en natuurgebieden, hondenpaden, speelvoorzieningen en recreatieve voorzieningen. Onderstaande tabel geeft de areaalgegevens zoals deze momenteel worden aangehouden.

Totalen

Oost

West

Zuid

Noord

Bomen (st)

58.127

13.183

19.909

15.001

10.034

Beplanting (m2)

2.969.633

696.746

1.187.640

702.977

382.270

Hagen (m)

107.289

28.661

29.019

37.081

12.528

Gras (m2)

5.282.575

982.252

1.971.537

1.288.006

1.040.779

Verharding (m2)

317.906

82.812

118.834

68.151

48.108

Vijvers (m2)

166.628

49.638

32.400

73.784

10.805

Speelplekken

circa 260 locaties, 1441 speeltoestellen

Hondenpaden

140 hondenpaden, 30 uitrenplekken

N.B. Dit zijn de areaalgegevens uit 2016, aangezien de invoering van de Basisregistratie Grootschalige Topografie en de vernieuwing van het geautomatiseerde gegevensbeheersysteem, nog niet is afgerond.

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Voor het beheerareaal groen en speelvoorzieningen worden nog steeds de in 2007 vastgestelde kwaliteitsniveaus (raadsvoorstel 31-2007), volgens de systematiek van Integraal Beheer Openbare Ruimte, aangehouden.

Actuele onderhoudstoestand

De uitvoering van groenonderhoud vindt plaats op basis van beeldkwaliteit. Deze beeldkwaliteit is direct gekoppeld aan het gekozen kwaliteitsniveau. Door in de uitvoering te sturen op beeldkwaliteit, voldoet de actuele onderhoudstoestand aan de vastgestelde kwaliteitsniveaus. De speelvoorzieningen worden jaarlijks minimaal op veiligheid geïnspecteerd en beheerd.

Naast de technische onderhoudstoestand, bleek uit de Stadspeiling 2013 dat 77% van de inwoners tevreden was over de groenvoorziening in de buurt en dat 65% tevreden was over de speelvoorzieningen. De resultaten van de Stadspeiling 2015 laten zien dat de inwoners het "onderhoud perken & plantsoenen" met een 5,73 waarderen en het "onderhoud speelvoorzieningen" met een 6,08 waarderen (op een schaal van 1 tot 10).

Particuliere initiatieven en participaties leveren in toenemende mate een positieve bijdrage aan de actuele onderhoudstoestand. Wel betreft dit (nog) maar een beperkt aandeel in het totale onderhoud van de groen- en speelvoorzieningen.

Zijn de onderhouds- en beheerplannen actueel?

Het groenbeleidsplan Venlo uit 1994 is verouderd. In 2016 is een aanvang gemaakt met de nota Groen en Water om het beleid te vernieuwen. Aansluitend worden nieuwe uitvoeringsplannen opgesteld om invulling te geven aan dit beleid. Tot dan zijn de huidige uitvoeringsplannen actueel, waarbij voor de uitvoering in ruime mate gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid tot inbesteding bij de WAA.

In 2017 en 2018 wordt een integrale visie op de openbare ruimte opgesteld. Beoogd wordt deze tijdig gereed te hebben voor besluitvorming, zodat dit meegenomen kan worden in de begroting vanaf 2019 en verder, voor het beheer onderhoud van de groen- en speelvoorzieningen.

Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar)?

Voor duurzaam onderhoud van het openbaar groen is in 2018 is circa € 2,5 miljoen beschikbaar. Voor het beheer en onderhoud van bossen en natuurgebieden is jaarlijks circa € 0,28 miljoen beschikbaar. Voor de speel- en recreatieve voorzieningen is jaarlijks circa € 0,1 miljoen beschikbaar voor het regulier onderhoud en het borgen van de veiligheid. Het beheer en onderhoud van de hondenpaden en uitrenplaatsen vraagt jaarlijks € 0,15 miljoen.

De genoemde onderhoudsbudgetten zijn minimaal nodig om op de verschillende productonderdelen het huidige kwaliteitsniveau te handhaven.

Zijn er knelpunten betreffende de beschikbare onderhoudsbudgetten?

Door het verouderde beleid is op verschillende fronten een adequate invulling van de verschillende taken niet mogelijk.

De structurele bezuinigingen op de budgetten hebben mede de kwaliteit van het openbaar groen beïnvloed. Diverse groenarealen (vooral struiken) hebben technisch het einde van de levensduur bereikt en doen een (te) groot beroep op de onderhoudsbudgetten. Daarnaast vormen de beperkte (bio)diversiteit en de klimaatverandering knelpunten in het groenareaal. De beschikbare onderhoudsbudgetten bieden onvoldoende ruimte, om de benodigde aanpassingen, reconstructies en omvormingen uit te voeren.

De bezuiniging op het onderhoudsbudget voor bomen in de periode 2011 t/m 2013 hebben tot verdere achteruitgang in kwaliteit geleid. Vanaf 2014 is gestart met het planmatig wegwerken van de opgelopen achterstanden. Ook in 2018 blijft het onderhoud gericht op wegwerken van achterstanden en het borgen van de veiligheid. Daarin is in toenemende mate sprake van plagen en ziektes, die om adequate behandeling vragen of tot verwijdering van bomen leiden.

Ten aanzien van de huidige kwaliteit van de speelvoorzieningen zijn er geen knelpunten. Wel zijn er regelmatig (nieuwe) wensen vanuit bewoners rondom speelvoorzieningen. Er zijn geen budgetten beschikbaar die het mogelijk maken om deze wensen te realiseren.

Planning en actiepunten voor 2018

In 2018 wordt invulling gegeven aan regulier beheer en onderhoud. Mogelijk wordt daaraan invulling gegeven op basis van nieuw beleid (nota Groen en Water) en de nieuwe integrale visie op de openbare ruimte. Hierbij wordt nadrukkelijk de in de inleiding beschreven afweging op basis van beschikbare middelen en genoemde beleidsuitgangspunten plaatsgevonden.

Naast het uitvoeren van het regulier onderhoud aan het groenareaal en de speelvoorzieningen wordt in 2018 doorgepakt in het stimuleren van bewonersparticipatie, zelfwerkzaamheid en betrokkenheid. Daarin wordt in toenemende mate in samenspraak met de inwoners, bedrijven en instellingen, opgetrokken in het maken van keuzes ten aanzien van kwaliteit, beheer en onderhoud.

Ten aanzien van groenonderhoud en speelplekken liggen er kansen om het areaal hagen en speelplekken te reduceren. Deze afname kan leiden tot een besparing op het onderhoudsbudget.