Verkeer en Bereikbaarheid

Inleiding

In het programma Verkeer en Bereikbaarheid wordt het kader beschreven voor de inspanningen die de gemeente in 2018 gaat leveren om een verkeersveilige en bereikbare stad en regio te realiseren. Deze inspanningen zijn schematisch weergegeven in de doelenboom in de volgende paragraaf.

Wat willen we bereiken?

De strategische doelstelling van dit programma is “het realiseren van een verkeersveilige en bereikbare stad en regio”.

Vanuit dit programma wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de hoofdopgaven van de Strategische visie 2030 en meer in het bijzonder aan de daarin benoemde thema’s “Innovatieve en excellente stad” en “Venlo Internationaal” (bereikbaarheid) en “Veelzijdige stad in het groen” (verkeersveiligheid). Hiermee sluit dit programma ook aan op de regiovisie “Regio in Balans”, en dan met name op de thema’s “Innoveren en Vermarkten” (bereikbaarheid) en “Vitale gemeenschappen” (verkeersveiligheid).

Dit programma sluit daarnaast primair aan bij het thema “Leefbaarheid in wijken en kernen” in het coalitieprogramma Venlo 2014-2018. Bij het thema “verkeer” wordt het accent gelegd op verkeersveiligheid in wijken en kernen en het fietsen langs de maas. De ambitie van dit college op het gebied van verkeer is in het coalitieprogramma opgenomen in de paragraaf “Infrastructuur in Wijken en Kernen en GVVP ” (D5).

Ambities Strategische Visie 2030

In het gekozen voorkeursscenario “Venlo kansenstad uit de Strategische Visie worden de volgende voor het programma “Verkeer en Bereikbaarheid” relevante ambities aangegeven:

  • Venlo heeft zich ontwikkeld tot een logistieke ‘hotspot’
  • Een uitstekende multimodale ontsluiting is een doorslaggevende vestigingsfactor
  • De binnenstad is goed bereikbaar, zowel met de auto als met het openbaar vervoer en heeft goede parkeervoorzieningen

De bereikbaarheid van Venlo en haar woon-, winkel- en werklocaties is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor bewoners en bedrijven. We profiteren hier als regio optimaal van, met positieve effecten op de aantrekkingskracht voor bedrijven, bezoekers en de werkgelegenheid.

De belasting van de (boven)lokale infrastructuur zal in de toekomst blijven toenemen, voor zowel weg, water als spoor. In de regio Venlo, waar met logistiek veel geld wordt verdiend, is het noodzakelijk dat de infrastructuur van weg, water en spoor op een nog hoger niveau wordt gebracht. Dit wordt als nationaal belang erkend. Bovendien is bij een afnemend aantal voorzieningen in wijken en dorpen mobiliteit van belang om te voorkomen dat inwoners in een isolement raken. We streven daarom naar een bereikbare, verkeersveilige en toegankelijke stad, zoveel mogelijk op basis van een schoon, duurzaam, stil en veilig mobiliteitssysteem voor personen én goederen. Hiervoor is een robuuste infrastructuur onmisbaar en zullen we het water en spoor nog beter moeten benutten. De uitdaging daarbij is om de belastende effecten van mobiliteit (o.a. geluidshinder, luchtkwaliteit) in balans te houden met de gewenste kwaliteit van leven.

Ambities Coalitieprogramma Venlo 2014 - 2018

Uit het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018, “Verbinden vanuit Vertrouwen en Verantwoordelijkheid” worden de volgende relevante ambities aangegeven:

  • We verleggen het accent wat betreft verkeersveiligheid naar kernen, wijken en schoolroutes.
  • We trekken oplopend tot € 380.000,- structureel in 2018 aan middelen uit voor het GVVP. Hiermee financieren wij ‘Fietsen langs de Maas’ en basisinvesteringen i.o.m. kernen en wijken.
  • We bezuinigen € 200.000,- op de investeringen in het dynamisch verkeersmanagementsysteem.

Ook in 2018 zal het programma Verkeer en Bereikbaarheid nog volop in de belangstelling staan; ook van de media. Immers het in 2016 opgestarte proces om te komen tot een gastvrij parkeerproduct zal in 2018 worden voortgezet; zo zal mogelijk de verkoop van drie centrumstedelijke parkeergarages in 2018 kunnen worden geëffectueerd. Daarnaast zal ook de uitbreiding van Industriehaven (incl. bargeterminal) en realisatie van de railterminal op Trade Port Noord in 2018 verder vorm krijgen. Naar verwachting zal ook de discussie over de IJzeren Rijn weer toenemen.

Trendsportal zal ook in 2018 het mobiliteitsnetwerk van gemeente Venlo en Noord-Limburg zijn. De ingeslagen weg en werkwijze zullen worden doorgezet en in het verlengde van de in 2017 opgestelde visie en ambitie zal ook de strategische agenda en uitvoeringsprogramma voor de komende jaren worden gevormd .

Belangrijk uitgangspunt van de gemeente Venlo vormt C2C als filosofie en instrument om de transitie naar onuitputtelijke grondstoffen, duurzame energie, klimaatadaptie en gezondheid op lokaal en regionaal niveau te realiseren dan wel te versnellen. Mobiliteit speelt daarbij een belangrijke rol die verder gaat dan alleen het elektrisch rijden, binnen Trendsportal worden de Venlo principes dan ook nadrukkelijk toegepast. Deze Venlo principes zullen dan ook meer dan voorheen een rol spelen bij bijvoorbeeld gemeentelijke investeringen en aanbestedingen van infrastructurele projecten. Uiteraard zullen deze niet strijdig zijn met nationale wetgeving en zullen deze in pas lopen met de beschikbare middelen uitgaande van de TCO-methode (Total Cost of Ownership: het volledig inzichtelijk maken van alle kosten gerelateerd aan de aanschaf en gebruik gedurende de levenscyclus van ingekochte goederen en diensten). Binnen programma Verkeer en bereikbaarheid is hier al ervaring mee opgedaan (concreet met de aanleg van de C2C-rotonde in Steyl en in de beleidsmatige vorm binnen Trendsportal).

De onderstaande effectindicatoren geven meer inzicht in de resultaten op de strategische doelstelling, waarbij wordt aangegeven dat deze resultaten betrekking hebben op 2016 omdat ten tijde van het opstellen van de begroting 2018 actuele gegevens over 2017 nog ontbreken.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Aantal verkeersslachtoffers

6,00

3,00

0,00

0,00

Betreft het aantal in het Bestand Geregistreerde Ongevallen in Nederland (BRON) opgenomen ernstige verkeersslachtoffers (ziekenhuisgewonden + doden) per jaar binnen gemeente Venlo. Bron: BRON. Gegevens van voorgaande jaar komen pas in het tweede/derde kwartaal beschikbaar. Streefwaarde: 0 (conform ROVL doelstelling “maak van de 0 een punt”, die ook door Venlo wordt omarmd). Er wordt in de raming er van uitgegaan dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers niet in één jaar teruggebracht kan worden naar 0 (streefdatum 2020). In 2013 waren er 9 registraties. Geconstateerd wordt dat er in 2015 sprake was van een sterke stijging van het aantal ernstige verkeersslachtoffers. De voorlopige cijfers van 2016 laten weer een dalende trend zien. De formele gegevens voor 2016 zijn echter nog niet beschikbaar.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Oordeel verkeerssituatie, parkeren en parkeeroverlast inwoners

7,20

7,20

Gemiddelde rapportcijfer over beoordeling bereikbaarheid per auto en OV, verkeersveiligheid en parkeren onder inwoners Venlo. Bron: Stadspeiling. Voor 2016 zijn geen gegevens beschikbaar omdat de stadspeiling alleen in oneven jaren wordt uitgevoerd. In 2015 is voor het eerst sinds 2012 een oordeel gevraagd. In beide jaren bedroeg het rapportcijfer 7,2. Gezien beperkte begrotingsruimte voor GVVP en de huidige waardering (ruim voldoende), wordt als ambitie geformuleerd het vasthouden van het gemiddelde rapportcijfer van 7,2.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Oordeel verkeerssituatie, parkeren en parkeeroverlast bezoekers

7,40

7,40

7,80

7,80

Gemiddelde rapportcijfer over beoordeling bereikbaarheid (per auto en OV) en parkeren onder bezoekers van Venlo. Basis vormt het eenmalige p-onderzoek in 2015 (7,4). Voor 2016 zijn geen cijfers beschikbaar. Er zal de komende jaren periodiek een vergelijkbaar p-onderzoek moeten worden ontwikkeld en uitgevoerd om indicator te kunnen monitoren. Gezien beperkte begrotingsruimte voor GVVP vormt handhaving van huidige waardering de streefwaarde. Wel zal door de inzet van o.a. het dynamische verkeersmanagement- en informatiesysteem de doorstroming en klanttevredenheid naar verwachting op dat gebied toenemen. Gegevens voor 2016 zijn nog niet beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen?

Onze ambities reiken verder dan 2018. Om die langere termijn-ambities waar te maken, worden de volgende concrete inspanningen in 2018 geleverd en de daaropvolgende jaren doorgezet, waarbij wordt ingezet op intensieve samenwerking met onze partners en burgers.

Het bereikbaar en verkeersveilig maken en houden van de stad en regio

Ter bevordering van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:

  1. Uitvoeren GVVP jaarschijf 2018
  2. Versterken multimodale ontsluiting

Vanuit de reservering in het Voorportaal 2018 worden de middelen voor de uitvoering van de GVVP Jaarschijf 2018 geactiveerd. In de P&C cyclus van 2018 zal ook het meerjaren uitvoeringsprogramma van het nieuwe mobiliteitsplan (Trendsportal) voorgelegd worden waarmee vanaf de jaarschijf van 2019 gewerkt kan worden aan de in 2017 vastgestelde visie en ambities van Trendsportal.

In kader van het versterken van de multimodale ontsluiting zullen weer veel inspanningen worden geleverd. Zo blijven we lobbyactiviteiten uitvoeren om concrete infrastructurele projecten van de grond te krijgen, beleidsmatige doelen te bereiken (bijvoorbeeld opname Brabantroute in het TEN-T corenetwork) en derde geldstromen binnen te halen.

Daarnaast neemt door de snelle groei van het vervoer via de binnenvaart in Noord-Limburg en van het gebruik van en de overslag in industriehaven ook de behoefte aan regulier onderhoud toe. Tegenover de behoefte aan meer budget voor dat regulier onderhoud staat een toename van de inkomsten uit havengeld.

Voor een betere ontsluiting van de Greenport Venlo Campus op het voormalige Greenpark Venlo via Station Grubbenvorst zijn middelen opgenomen in het voorportaal.

Het bereikbaar houden van de stad en de regio door het aanbieden van voldoende parkeervoorzieningen

Voor wat betreft het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid zullen in 2018 de volgende inspanningen geleverd:

  1. Behoud en realisatie voldoende (betaalde) parkeercapaciteit
  2. Het realiseren van een gastvrij parkeerproduct
  3. Behoud en realisatie voldoende parkeercapaciteit in de stadsdeelcentra, schilwijken en bij de winkelvoorzieningen in de dorpen en wijken.

Het is evident dat ook in 2018 en de daaropvolgende jaren extra inspanningen geleverd zullen (moeten) worden om te komen tot een gastvrij parkeerproduct. Zo zullen er bijvoorbeeld nog tijdelijke parkeerplaatsen worden gerealiseerd en geëxploiteerd, zoals op de herontwikkelingslocatie Arsenaalgarage. Ook zal het vervreemdingsproces van de gemeentelijke garages en de uitbreiding van het gereguleerd parkeren worden voortgezet. Daarnaast zal worden ingezet op de invoering van nieuwe technologieën op het gebied van bereikbaarheid en parkeren.

Betrokkenheid verbonden partijen

Om de strategische doelstelling van het programma Verkeer en Bereikbaarheid te realiseren wordt ingezet op intensieve samenwerking met onze partners. De belangrijkste partners zijn Provincie Limburg, Ministerie van I&M, Rijkswaterstaat, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL), Trendsportal / Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg (RMO), Veilig Verkeer Nederland (VVN), SMART Logistics Centre Venlo, Wijkraden, Q-Park, Ondernemend Venlo en ondernemersverenigingen in het centrum van Blerick, Tegelen en Arcen.

Bedragen x 1.000

Middelen Programma 09

Baten / Lasten

2017

2018

2019

2020

2021

Verkeer en Bereikbaarheid

Baten

6.246

6.937

6.930

6.930

6.930

Lasten

5.462

6.435

6.551

6.351

6.341

Subtotaal programma 09

784

502

379

578

589

Onttrekkingen aan reserves

Baten

150

200

150

Toevoegingen aan reserves

Lasten

500

Saldo programma 09 na verrekening reserves

434

702

528

578

589

Begrotingsvoorstellen (excl. investeringen)

Bedragen x €1.000

Nr

Omschrijving

2018

2019

2020

2021

18-009

Loonkostenindexering 2017 PKB in meerjarenbegroting 2018-2022

-36

-36

-36

-36

18-010

Grip op de PKB

29

29

28

28

18-013

Herschikking exploitaitekosten voertuigen

-11

-11

-11

-11

18-017

Invulling inkooptaakstelling

9

9

9

9

18-022

Herschikking dotatie onderhoudsvoorzieningen vastgoed

18

18

18

18

18-023

Toerekening salariskosten

130

130

118

118

18-062

Inflatie 2018-2022

104

103

103

103

18-100

Uitwerking bestuursopdracht invulling taakstelling kredieten

44

43

42

41

18-165

Niet doorvoeren inflatie 2018

15

15

15

15

Totaal

302

300

286

285

Investeringen

Bedragen x € 1.000

Investeringen Programma 09

Vervanging - Uitbreiding

Rendabel - Onrendabel

Krediet 2018

18-032

Parkeerregulering schilwijken en stadsdeelcentra Blerick en Tegelen

Uitbreiding

R

*

Totaal Investeringen Programma 09

*

Krediet gevoteerd in Vorap 2017

Beleidskaders

Naast sectorale beleidsvisies hebben de volgende kaderstellende documenten een relatie met dit programma.

  • Strategische visie Venlo 2030
  • Strategische visie ‘Regio in balans’
  • Ruimtelijke Structuurvisie
  • Ambitiedocument C2C + uitvoeringsprogramma
  • Stad van Actieve Mensen (SAM)
  • Raadsbesluiten 2016-65; Bereikbaarheid en parkeren in gastvrije stad en 2017-9; Parkeren stedelijk centrum