Inleiding
In het programma Beheer Openbare Ruimte wordt het kader beschreven voor het beheer van de openbare ruimte die de gemeente in 2018 gaat uitvoeren. Via de inspanningen die worden geleverd vanuit dit programma wordt uitvoering gegeven aan de doelstellingen en opgaven in diverse beleidsprogramma’s. Het centrale doel van dit programma, namelijk het bieden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving aan onze inwoners, kan dan ook niet los worden gezien van de doelstellingen van bijvoorbeeld het beleidsprogramma Wonen en Leefomgeving dat gericht is op het bieden van een aantrekkelijke woon- en leefomgeving.
De inspanningen die de gemeente in 2018 gaat leveren zijn schematisch weergegeven in onderstaande doelenboom.
Wat willen we bereiken?
De strategische doelstelling van dit programma is “het instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving”.
Vanuit dit programma wordt een bijdrage geleverd aan de opgaven uit de Strategische visie 2030, in het bijzonder aan het thema “Veelzijdige stad in het groen”. Ook sluit dit programma aan bij het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018.
Ambities Strategische Visie 2030
In het gekozen voorkeursscenario “Venlo kansenstad” uit de Strategische Visie 2030 worden op basis van het thema “Veelzijdige stad in het groen” de volgende voor het programma “Beheer Openbare Ruimte” relevante ambities aangegeven:
- Differentiatie op basis van diversiteit bestaande uit de combinatie van een stedelijk centrum met dorpskernen en wijken in een groen casco van Maas en natuur.
- Een kwalitatief hoogwaardige woonomgeving door langjarig gerichte investering.
- Eigen inzet van buurtbewoners door de buurt zelf (pilots) invulling te laten geven aan de inzet van beschikbaar onderhoudsgeld.
- Doorontwikkeld wijkgericht werken, zodat er sprake is van betrokkenheid, inspraak en zelfbestuur.
- Zo breed mogelijk toepassing van de principes van Cradle to Cradle.
- Het bieden van een prettige fysieke leefomgeving.
Ambities Coalitieprogramma Venlo 2014 - 2018
Uit het Coalitieprogramma Venlo 2014 – 2018, “Verbinden vanuit Vertrouwen en Verantwoordelijkheid” worden de volgende relevante ambities aangegeven:
- Leefbaarheid in wijken en kernen: meer betrokkenheid en eigenaarschap door op buurt- en wijkniveau samen te werken met inwoners en partners.
- Ruimte voor de samenleving: basis op orde, regie vanuit de gemeente, stimuleren eigen initiatief en activiteit van inwoners.
- Samen met inwoners route bepalen: keuzes meer samen met inwoners, integraal of bijvoorbeeld in co-creatie.
- Buurtbudgetten: verschuiven verantwoordelijkheid voor kwaliteit openbare ruimte naar inwoners in buurten en wijken.
Het versterken van de woon- en leefomgeving is essentieel voor het vasthouden en aantrekken van inwoners. Het instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving hoort daarbij. Via beheer van de openbare ruimte, het beheer van informatie over de openbare ruimte en het gemeentelijk vastgoed wordt hier uitvoering aan gegeven.
De ambities op het gebied van bevolkingssamenstelling (binden van kenniswerkers) stellen daarbij extra eisen aan de woon- en leefomgeving in stad en regio. Dat geldt ook voor wat betreft de economische ambities. Venlo profileert zich ook als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven, onderwijs en kennisinstellingen. Ook streeft Venlo naar een gastvrije binnenstad; gastvrij voor bezoekers, bewoners (waaronder studenten) en ondernemers. En tot slot wordt ingezet op het benutten en uitbouwen van de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied. Ingezet wordt dus op diversiteit. Deze beleidskeuzen vragen om meer differentiatie qua beheer van de leefomgeving en gemeentelijke vastgoed en om een robuust informatiesysteem.
Ook differentiatie tussen wijken staat hoog op de agenda, waarbij nadrukkelijk wordt ingezet op betrokkenheid, inspraak en zelfs zelfbestuur van dorpen, wijken en buurten. Het gaat daarbij niet om het uitsluitend leunen op burgerinitiatieven, maar ook om het actief betrekken van de inwoners bij het maken van keuzes.
Belangrijk uitgangspunt van de gemeente Venlo vormt C2C als filosofie en instrument om de transitie naar onuitputtelijke grondstoffen, duurzame energie, klimaatadaptie en gezondheid op lokaal en regionaal niveau te realiseren dan wel te versnellen. De Venlo principes zullen, na nadere uitwerking voor dit raadsprogramma, meer dan voorheen een rol spelen bij (aanbesteding van) beheer openbare ruimte en gemeentelijk vastgoed en bij vervangingsinvesteringen. Uiteraard zijn deze niet strijdig met vigerende wet- en regelgeving en zullen deze in pas lopen met de beschikbare middelen uitgaande van de TCO-methode (Total Cost of Ownership: het volledig inzichtelijk maken van alle kosten gerelateerd aan de aanschaf en gebruik gedurende de levenscyclus van ingekochte goederen en diensten).
Bij voorgaande wordt aangetekend dat we daarbij uit zullen gaan van een realistische ambitie. Na jarenlange taakstellingen en bezuinigingen zullen bewust keuzes moeten maken om op diverse vlakken (groen, civiel, water enz.) activiteiten niet of gedeeltelijk uit te voeren conform de in begin 2018 vast te stellen gedifferentieerde kwaliteitsniveaus. Aan de ambitie van de Strategische visie 2030 ‘Een kwalitatief hoogwaardige woonomgeving door langjarig gerichte investering’ kan dus in het beheren van de openbare ruimte in beperkte mate invulling gegeven worden.
Indicator | JR 2016 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||
Rapportcijfer beleving / waardering kwaliteit openbare ruimte | 6,40 | 6,30 | 6,30 | 6,30 | 6,30 | ||||
Tweejaarlijks rapportcijfer uit stadspeiling over beleving en waardering kwaliteit. Vanwege taakstellingen en bezuinigingen van de afgelopen jaren op het product Beheer Openbare Ruimte wordt de komende jaren een lagere beleving / waardering verwacht. Omdat de stadspeiling tweejaarlijks wordt uitgevoerd, is de realisatie van deze indicator in 2016 gelijk aan 2015. | |||||||||
Indicator | JR 2016 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||
Score gemeente Venlo in jaarlijkse benchmark gemeentelijk vastgoed (verschillen met andere deelnemers vormen indicatie) | 4,00 | 4,00 | 4,00 | 4,00 | |||||
Betreft een waarde ter uitdrukking van het verschil in score met andere deelnemende gemeentes. De gemeente Venlo heeft een score van 4 van de 5 te behalen sterren. Score 2016 betreft raming omdat actuele score nog niet beschikbaar is. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Onze ambities reiken verder dan 2018. Om die langere termijn-ambities waar te maken, worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd en de daaropvolgende jaren doorgezet.
Het beheren en instandhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving
Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:
- Het uitvoeren van regulier onderhoud en instandhouding van de openbare ruimte.
- Het inzichtelijk maken en bewaken van de relatie tussen kwaliteit, areaal en beschikbare middelen.
Het beheren en instandhouden van het gemeentelijk vastgoed voor een aantrekkelijke woonomgeving
Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:
- Het uitvoeren van de beheerexploitatie en het onderhoud aan gemeentelijke gebouwen in opdracht van beleidsteams.
- Invullen van de makelaarsrol ten behoeve van bestrijding van leegstand in het vastgoed in afstemming met beleidsteams.
- Ondersteunend worden de (beheer)systemen ten behoeve van het vastgoedbeheer actueel gehouden.
Het inwinnen, registreren en ontsluiten van gegevens over de openbare ruimte
Op hoofdlijnen worden in 2018 de volgende inspanningen geleverd:
- Updaten of vernieuwen van de (beheer)systemen ten behoeve van het inwinnen, registreren en ontsluiten van gegevens over de openbare ruimte.
- Actualiseren van deze (wettelijke) registraties ter ondersteuning van het beheer en instandhouding van de openbare ruimte.
Naast (gegevens)beheer en instandhouding, wordt in dit programma ook (in opdracht) invulling gegeven aan advisering, bijvoorbeeld naar omgevingsvergunning, naar beleid, in projecten, aan inwoners. Ook worden er vergunningen, toestemmingen en instemmingen verleend en akkoord gegeven conform het mandaatbesluit. Bijvoorbeeld met betrekking tot grondroerders, inritten, huisaansluitingen, enzovoorts. Ook aan-/verkoop en projectbegeleiding gemeentelijk vastgoed behoort tot dit programma. Vanuit de strategische doelstelling wordt bovendien invulling gegevens aan verschillende bereikbaarheidsdiensten, zoals calamiteitendiensten, consignatiediensten en weekendreiniging. Deze georganiseerde diensten vormen een structureel onderdeel van de verschillende (sub)producten.
Betrokkenheid verbonden partijen
Wij zullen bij de voorbereiding en uitvoering onze ketenpartners (zoals waterschappen, provincie en andere overheden), inwoners, ondernemers en instellingen waar, en zo maximaal mogelijk op een interactieve wijze betrekken. En aangezien we vanuit dit programma een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van de doelen in diverse beleidsprogramma’s wordt ingezet op integrale samenwerking met betreffende relevante organisatie onderdelen.
Bedragen x 1.000 | ||||||
Middelen Programma 11 | Baten / Lasten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Beheer openbare ruimte | Baten | 21.195 | 21.547 | 21.477 | 22.012 | 21.992 |
Lasten | 35.792 | 39.469 | 39.793 | 40.299 | 40.083 | |
Subtotaal programma 11 | -14.597 | -17.922 | -18.316 | -18.288 | -18.091 |
Onttrekkingen aan reserves | Baten | 1.369 | 1.323 | 1.152 | 1.402 | 1.269 |
Toevoegingen aan reserves | Lasten |
Saldo programma 11 na verrekening reserves | -13.228 | -16.599 | -17.164 | -16.886 | -16.823 |
Begrotingsvoorstellen (excl. investeringen) | ||||||
Bedragen x €1.000 | ||||||
Nr | Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
18-009 | Loonkostenindexering 2017 PKB in meerjarenbegroting 2018-2022 | -81 | -81 | -81 | -81 | |
18-010 | Grip op de PKB | 384 | 384 | 365 | 365 | |
18-013 | Herschikking exploitaitekosten voertuigen | -590 | -590 | -590 | -590 | |
18-017 | Invulling inkooptaakstelling | 51 | 52 | 52 | 52 | |
18-022 | Herschikking dotatie onderhoudsvoorzieningen vastgoed | -135 | -138 | -138 | -138 | |
18-023 | Toerekening salariskosten | -355 | -355 | -370 | -356 | |
18-027 | Herschikking inkomsten huisaansluitingen riolen | -21 | -21 | -21 | -21 | |
18-062 | Inflatie 2018-2022 | -84 | -85 | -85 | -85 | |
18-064 | Verwerking ontwikkelingen binnen de vastgoedportefeuille | |||||
18-074 | Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) | -40 | ||||
18-079 | Bluswatervoorziening | -150 | -150 | -150 | -150 | |
18-084 | Noodzaak beheer en onderhoud civiele objecten | -685 | -450 | -450 | -450 | |
18-085 | Aanpassen onderhoudsbudget beheer verkeer | -120 | -120 | -120 | -120 | |
18-086 | Milieuonderzoek verhardingen | -160 | -160 | -160 | -160 | |
18-096 | Meerjarenplan Voorziening Groot Onderhoud wegen | -1.012 | -1.012 | -1.012 | -1.012 | |
18-100 | Uitwerking bestuursopdracht invulling taakstelling kredieten | 41 | 40 | 39 | 39 | |
18-103 | Afvalstoffenheffing kostendekkendheid 2018 | 255 | 254 | 247 | 224 | |
18-106 | Riolering kostendekkendheid 2018 | 341 | 340 | 329 | 303 | |
18-165 | Niet doorvoeren inflatie 2018 | 81 | 82 | 82 | 82 | |
18-166 | Herstructurering Eigen vermogen | -241 | -205 | -167 | -155 | |
Totaal | -2.521 | -2.215 | -2.231 | -2.255 |
Investeringen
Bedragen x € 1.000 | ||||
Investeringen Programma 11 | Vervanging - Uitbreiding | Rendabel - Onrendabel | Krediet 2018 | |
18-033 | Voertuigen service civiel onderhoud | Vervanging | O | 440 |
18-037 | Speelplekken 2018 | Vervanging | O | 100 |
18-039 | Q4: Lage Loswal 2018 | Uitbreiding | O | 1.200 |
18-041 | Wijk- en Dorpszaken 2018 | Uitbreiding | O | 300 |
18-042 | Bomen 2018 | Vervanging | O | 185 |
18-043 | Verkeersregelinstallaties 2018 | Vervanging | O | 380 |
18-059 | Vastgoed investeringen 2018 | Vervanging | O | 896 |
18-158 | Openbare ruimte Kazernekwartier | Uitbreiding | R | 1.674 |
2017-24 | Ondertunneling Vierpaardjes | Uitbreiding | O | ** |
Totaal Investeringen Programma 11 | 5.175 | |||
** | Krediet vastgesteld via Raadsbesluit 2017 |
Beleidskaders
De volgende wettelijke- en beleidskaders zijn van toepassing:
- Strategische visie Venlo 2030.
- Sociale en Ruimtelijke Structuurvisie.
- Ambitiedocument C2C + uitvoeringsprogramma.
- Stad van Actieve Mensen (SAM).
- Verschillende wettelijke registraties, waaronder de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Topografie (BRT), de Basisregistratie Ondergrond (BRO), de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ), de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) en de Wet Informatie Uitwisseling Ondergrondse Netten (WION).
- Verschillende (wettelijke) zorgplichten volgend uit onder andere de Wegenwet, Wegenverkeerswet, Wet milieubeheer, Telecommunicatiewet, Wet op de lijkbezorging, Waterwet.
- Diverse landelijk gehanteerde normeringen en richtlijnen, zoals visual tree assessment (VTA) en diverse CROW publicaties.
- Diverse sectorale (lokale en regionale) beleids- en uitvoeringsplannen, zoals het Groenbeleidsplan, Uitvoeringsprogramma Groen & Water 2018-2021, het Handboek Vastgoed, het GVVP/nieuwe mobiliteitsplan, Materiaalbeleidsplan, Beleidsplan Openbare Verlichting, VRI's etcetera.