De uitbreidingsinvesteringen bestaan uit reeds eerder gevoteerde kredieten en nieuw aangedragen voorstellen. Hieronder worden de nieuw aangedragen voorstellen afzonderlijk toegelicht, gevolgd door een toelichting van het reeds eerder gevoteerde krediet.
18-038 Opgave stedelijk centrum in relatie tot campusontwikkeling 2018
In het kader van spoor 3 uit campusontwikkeling is Venlo samen met provincie bezig aan de uitwerking van een integrale aanpak van het stedelijk centrum. Deze opgave is gericht op het (door-)ontwikkelen tot een aantrekkelijke stad voor studenten en kenniswerkers. Onderdeel van die opgave is het verder intensiveren van het aantrekkelijk maken voor studenten om zich in Venlo te vestigen.
18-039 Q4: Lage Loswal 2018
Het project Lage Loswal uitvoeren voor 1 janurai -2019 is haalbaar mits de Provincie instemt met fasering i.v.m. tijdelijke parkeerplaatsen. De inbreng van de gemeente is € 1,2 miljoen.
18-041 Wijk- en Dorpszaken 2018
Voor investeringen 2018 ten behoeve van Wijk- en Dorpszaken 2018 wordt € 0,3 miljoen per jaar uitgetrokken voor de jaren 2016 tot en met 2018.
18-060 Ontwikkelingen open data
Onze informatie (overheidsinformatie) is met een bepaald doel geproduceerd, namelijk ter vervulling van onze publieke taak. Deze informatie kan ook worden gebruikt door natuurlijke personen of rechtspersonen voor commerciële of niet-commerciële doeleinden, anders dan het oorspronkelijke doel en daarbij een meerwaarde opleveren voor onze economie en onze maatschappij. Dat heet ‘hergebruik van overheidsinformatie’. Sinds 18 juli 2015 is de Wet hergebruik van overheidsinformatie van kracht; in de basis moet een verzoek om hergebruik, mits voldaan wordt aan vereisten van openbaarheid, worden ingewilligd. Als informatie op eigen initiatief ter beschikking wordt gesteld als Open Data is er ook sprake van hergebruik van overheidsinformatie. Aan de manier waarop je als organisatie overheidsinformatie herbruikbaar beschikbaar stelt worden eisen gesteld (digitaal, open en gestandaardiseerd).
Ten behoeve van ‘open raadsinformatie’ kunnen we de eerste stappen op dit gebied zetten.
Vervolgens zetten we stappen ten behoeve van de Omgevingswet. Bij de uitvoering van de Omgevingswet raken onze werkprocessen steeds meer verweven met de omgeving. Daarvoor is het van belang dat de omgeving over dezelfde informatie kan beschikken als de organisatie zelf. Goede toegang van buiten naar binnen en visa versa, met in acht neming van de juiste informatieveiligheid- en privacy aspecten, is daarbij noodzakelijk.
18-061 Matchingsportal / competentiebank
Het realiseren van de ambities van de stad en de regio doen we als Venlo samen met de stad en de regio. Alleen zo kunnen wij als lokale overheid succesvol zijn. Vanuit de PRM visie maken we het mogelijk dat medewerkers en ‘meewerkers’ elkaar kunnen vinden, elkaars talenten kennen en kunnen matchen op een opgave waar we binnen Venlo of in de regio voor staan. Dat doen we door de interactie tussen het beschrijven van een opdracht en het talent dat een medewerker en/of ‘meewerker’ biedt om de opdracht tot een goed einde te brengen te faciliteren. Direct, online, real-time. Daarmee ontwikkelt Venlo een virtuele marktplaats voor het matchen van kennis, leren, opdrachten en deelnemers: een competentiebank van de samenleving en de regio
18-065 dienstverlening op orde: C2000
Nederlandse hulp- en veiligheidsdiensten ( boa’s, beveiligers, brandweer, politie) maken gebruik van het gesloten communicatienetwerk c2000. Uit extern onderzoek blijkt de binnenhuisdekking in het stadskantoor (met name begane grond, 1e etage, souterrain parkeergarage) gebrekkig. Bij calamiteiten zijn mensen nu onvoldoende in staat om om hulp in te schakelen. Bij grote calamiteiten waarbij Brandweer en Politie zijn betrokken blijkt dat ze niet goed met elkaar kunnen communiceren. Een recent brandalarm binnen onze organisatie bevestigt opnieuw dat de c2000 communicatie tussen brandweerlieden, met de bevelvoerder buiten het gebouw niet goed werkte.
18-077 Dienstverlening op orde: uitbreiden docudistri
Docudistri is een buizenpostsysteem waarmee zeer snel de uitgifte van een rijbewijs/ paspoort/ id-kaart kan worden afgehandeld. Op dit moment is de docudistri-capaciteit onvoldoende om de toename van het aantal aangevraagde documenten snel te kunnen afhandelen. Handmatig worden de documenten gezocht en uitgereikt .Dit is tijdrovend en zorgt voor langere wachttijden voor burgers aan de balie.
Na uitbreiding van Docudistri (8.000-9.000 p.j) kunnen meer aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen afgehandeld worden in dezelfde tijd. Dat verkort de wachttijd en draagt bij aan een aanvaardbaar niveau van dienstverlening.
18-150 MFA op de Berg
Voor MFA op de Berg wordt in 2018 een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van een combinatie van school, gymzaal, huis van de wijk en kinderopvang met C2C ambitie. De gemeente Venlo investeert hierbij in het gebouw waarbij voor o.a. de duurzame maatregelen subsidies en bijdragen van derden wordt gevraagd. Op basis van een uitgewerkt voorlopig ontwerp inclusief de financiële vertaling van kosten en dekking kan het college de definitieve GO voor het project verlenen. Hierbij is rand voorwaardelijk dat er subsidies en bijdrage van derden zijn ontvangen om de C2C ambitie te financieren (hierbij is uitgegaan van een bijdrage van € 50.000 structureel vanaf 2021).
18-032 Parkeerregulering schilwijken en stadsdeelcentra Blerick en Tegelen
Met het unaniem vaststellen van raadsbesluit 2016-65: “Bereikbaarheid en Parkeren in een gastvrije stad”, bent u akkoord gegaan met een forse aanpassing van het Venlose parkeerbeleid. Diverse deelopdrachten zijn verder uitgewerkt, waaronder het parkeren in de wijken rondom het centrum en in de stadsdeelcentra.
Voor het reguleren in de wijken rondom het centrum stellen wij een combinatie van een beperkte uitbreiding van betaald parkeren voor (uitgaande van een afstand van 400 meter tot de dichtstbijzijnde parkeergarage) met daar omheen een blauwe zone. Deze variant doet recht aan de wensen van de bewoners uit de wijk en past ook bij de adviezen van de wijkraden. Bovendien is deze variant financieel aantrekkelijk, omdat de kosten van de blauwe zone gedekt kunnen worden met de inkomsten van de uitbreiding van het betaald parkeergebied. Voor Blerick en Tegelen stellen wij voor om op de grote parkeerpleinen middels een blauwe zone de parkeerduur beperkt tot 2 of 3 uur (in overleg met stakeholders). De kosten die hiermee gemoeid zijn kunnen eveneens gedekt worden middels de inkomsten van het betaald parkeren. Hiermee is het budgettair neutraal.
18-158 Openbare ruimte Kazernekwartier
In het project openbare ruimte Kazernekwartier is tot nog toe rekening gehouden met vervroegde afschrijving van investeringen met maatschappelijk nut. Deze vervroegde afschrijvingen zouden ten laste worden gebracht van de hiertoe gevormde bestemmingsreserve Kazernekwartier Vervroegde Afschrijving Maatschappelijk Nut. Gelet op de aangepaste BBV-regels is vervroegde afschrijving voor deze investering niet meer toegestaan. De investeringen in de openbare ruimte Kazernekwartier (verharding, groen en Fort) zullen daarom geactiveerd dienen te worden. De meerjarige kapitaallasten worden ten laste van de bestemmingsreserve gebracht. Naast deze "systeemwijziging" is ook de investeringsplanning aangepast. Voor fase 1 van dit project betekent dit dat het beschikbaar gesteld krediet ad. € 15,25 miljoen met € 1,674 miljoen verhoogd wordt naar € 16,924 miljoen. In de bestemmingsreserve is voldoende ruimte aanwezig om de kapitaallasten van fase 1, maar ook van de volgende fases, te dekken.