Beleid per belastingsoort

Lokale heffingen zijn opgedeeld in twee soorten: 1. (algemene) belastingen en 2. rechten en leges (retributies).

  1. Gemeenten zijn beperkt in de soorten (algemene) belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Deze belastingen worden ook wel ‘Ongebonden belastingen’ genoemd. De  gemeente is vrij in de besteding van de opbrengsten van deze belastingen.
  2.  Daarnaast heft de gemeente rechten en leges voor individuele dienstverlening aan de burgers.  De wet geeft voor de mogelijke rechten en leges geen limitatieve opsomming. De rechten en leges worden ook wel ‘Gebonden belastingen’ genoemd. De tarieven dienen zodanig vastgesteld te worden dat de geraamde opbrengsten de geraamde kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden, de opbrengst dient alleen ter bestrijding van de kosten die de gemeente voor de desbetreffende dienstverlening maakt.

De gemeentelijke belastingen en retributies die in 2018 worden geheven zijn:

Ongebonden belastingen

€ mln.

Gebonden belastingen

€ mln.

Onroerende- ZaakBelastingen

35,0

Afvalstoffenheffing

7,3

Hondenbelasting

0,8

Rioolheffing

8,6

Parkeerbelastingen

6,5

Leges

5,5

Toeristenbelasting

1,4

Lijkbezorgingrechten

0,5

Reclamebelasting

0,2

Haven- en opslaggelden

0,3

Marktgelden

0,2

Bedrijven InvesteringsZones

0,3

Totaal

43,9

22,7

Onroerende zaakbelastingen

Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2018 is deze gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2017. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlastennota gelijk te kunnen houden.

De volgende uitgangspunten zijn meegenomen bij de berekening van de OZB:

  • In de Kadernota 2018 is aangegeven dat de inflatoire aanpassing van de OZB met 2,1% resulteert in een meeropbrengst OZB van € 0,7 miljoen voor 2018.
  • De areaaluitbreiding wordt voor 2018 geprognosticeerd op € 0,4 miljoen.
  • In totaal neemt de OZB opbrengst in 2018 toe met € 1,1 miljoen ten opzichte van de begroting 2017
  • De belastingtarieven zullen separaat worden voorgelegd aan de raad na ontvangst van de waardeontwikkeling van BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) omstreeks half oktober 2017.

Omschrijving

OZB opbrengst € mln

Eigenaren woning

17,6

Eigenaren niet-woning

10,1

Gebruikers niet-woning

7,3

Totaal

35,0

Hondenbelasting

Hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel. De tarieven voor 2018 worden in december 2017 door uw Raad vastgesteld. Er bestaat geen verband met de voorzieningen of overlastbestrijding. De totale opbrengst wordt voor 2018 geraamd op € 0,8 miljoen.

Parkeerbelasting

In dit onderdeel zijn de opbrengsten van de parkeergarages, parkeerterreinen en straatparkeren opgenomen. Daarnaast zijn hierin eveneens de opbrengsten vanuit de naheffingsaanslagen meegenomen. Het totale bedrag aan inkomsten bedraagt € 6,5 mln.

Toeristenbelasting

De tarieven voor 2018 worden inflatoir bijgesteld en leiden tot een opbrengst van € 1,4 mln.
Dit leidt tot de volgende tarieven per persoon per overnachting:

Omschrijving

2017

2018

Hotels

€ 1,94

€ 1,98

Vakantie-onderkomens en stacaravans

€ 1,61

€ 1,64

Mobiele onderkomens en vakantie accommodaties

€ 1,40

€ 1,43

Reclamebelasting

De reclamebelasting is van toepassing binnen het gebied binnenstad Venlo. Onder het gebied binnenstad Venlo wordt verstaan: het bij de verordening aangewezen gebied in de gemeente, dat nader is aangegeven op de bij de verordening behorende kaart, zijnde het kernwinkel-, horeca-, kantoren- en dienstengebied van de binnenstad.
De opbrengst van de belasting wordt, na aftrek van de perceptiekosten, door middel van een nader uit te werken subsidie beschikbaar gesteld aan de Stichting Venlo Partners voor de uitvoering van activiteiten die in het businessplan zijn opgenomen.

De tarieven voor 2018 blijven gelijk aan de tarieven van 2017 en bedragen ongeveer € 0,2 miljoen.

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing dient ter financiering van de kosten voor beheer en verwerking van afval. De afvalstoffenheffing maakt net als de OZB en de rioolheffing onderdeel uit van de woonlastendruk. De gemeente Venlo maakt onderscheid in de heffing tussen eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Voor de afvalstoffenheffing geldt 100% kostendekkendheid. Op basis van de kostenbegroting 2018 worden de inkomsten uit de afvalstoffenheffing op € 7,3 miljoen geraamd rekening houdend met de door de raad vastgestelde teruggave (raadsvoorstel 31 d.d. 24 juni 2015). Middels dit raadsvoorstel is besloten om de egalisatie reserve te verminderen met € 3,5 miljoen in de periode 2016-2018. Voor 2018 zullen de tarieven gelijk zijn aan die van 2017, zijnde € 114,47 voor een éénpersoons huishouden en € 190,78 voor een meerpersoons huishouden.

Kostendekkendheid

bedragen x € 1000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Heffing

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid

Afvalstoffenheffing

8.662

832

1.563

11.057

3.780

7.277

11.057

100%

Rioolheffing

Rioolheffing dient ter financiering van de gemeentelijke watertaken, waaronder het beheer en onderhoud van gemeentelijke riolering, afvalwater, hemelwater, grondwater en dergelijke. De gemeente Venlo heft rioolheffing van de gebruiker van een perceel. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik (t/m 1.000 m³) en grootverbruik (boven 1.000 m³). De rioolheffing maakt net als de OZB en afvalstoffenheffing onderdeel uit van de woonlastendruk. Op basis van de kostenbegroting 2018 wordt de opbrengst rioolheffing geraamd op € 8,6 miljoen. Voor 2018 zullen de tarieven met 0,21% stijgen wat resulteert in een tarief van
€ 173,34.

Kostendekkendheid

bedragen x € 1000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Heffing

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid

Rioolheffing

7.008

1.101

1.123

9.232

584

8.648

9.232

100%

Leges

Titel 1.(algemene dienstverlening)

  • Burgerlijke stand
    Aangiftes (beheer en bewerking) burgerlijke stand zijn legesvrij.  (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding). Leges voor afschriften worden geheven overeenkomstig Legesbesluit akten Burgerlijke stand (wettelijk tarief). Product is als gevolg van landelijk gemaximeerde leges niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken e.d. worden niet toegerekend. (wettelijke plicht). Voor leges huwelijken e.d. geldt een differentiatie.
  • Reisdocumenten
    Voor paspoorten en NL identiteitskaarten stelt het ministerie BZK jaarlijks de hoogte van rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond voor de verschillende producten. Als gevolg hiervan kunnen niet alle lasten verhaald worden. (niet volledig-kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. Niet alle kosten (kunnen) worden verhaald in het hoofdstuk. Vermissingskosten, terwijl daar wel lasten tegenover staan.De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd, zoals lagere leges niet-volwassenen. Jaarlijks zijn er fluctuaties in aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten.
  • Rijbewijzen
    Voor rijbewijzen stelt het ministerie voor infrastructuur en milieu  jaarlijks de hoogte van rijksleges (afdracht/ inkoop) vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Als gevolg hiervan kunnen niet alle lasten verhaald worden (niet volledig-kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd. Als extra service worden eigen verklaringen aan de balie (opslag kantoorkosten) verstrekt.
    Jaarlijks zijn er fluctuaties in aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten.
  • Persoonsdocumenten en basisregistratie  personen
    Lasten BRP worden toegerekend. Beheer en bewerking Basisregistratie personen is legesvrij. (o.a. mutaties verhuizing, correcties BRP, audit BRP, adresonderzoeken). Leges persoonsdocumenten (uittreksels BRP, VOG) worden geheven. VOG leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden. (niet volledig-kostendekkend). Opbrengsten nemen af, doordat instanties rechtstreekse inzage hebben in de BRP, door digitaliseren en veranderende wetgeving, neemt het aantal opgevraagde uittreksels (via de gemeente) af.
  • Gemeentearchief
    Als gevolg van de Wet hergebruik van overheidsinformatie(Wet ho) kunnen gemeentelijke archieven niet meer dan beperkt leges heffen. De lasten voor beheer en archief wijzigen niet. Kosten die gemaakt worden voor de aanvraag worden in beperkte mate verwerkt in de leges (marginale kosten).
  • Naturalisaties
    Voor naturalisaties en opties stelt het ministerie voor Veiligheid en Justitie  jaarlijks de wettelijke tarieven en rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Naturalisaties en opties  leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden. (niet volledig-kostendekkend). Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. De gemeente besteed relatief veel tijd aan informatieverstrekking. (verplicht: informatie verstrekken kom-ik-al-in-aanmerking) voor naturalisatie of optie. De wettelijke (tarief)differentiaties worden gevolgd (optie minderjarige- lager tarief dan regulier).
  • Winkeltijdenwet
    De kosten en baten (< € 200) zijn dermate gering dat hier geen specifiek beleid op wordt gevoerd.
  • Kansspelen
    Leges zijn conform de wettelijke tarieven speelautomatenbesluit (kansspelen). Voor de aanvraag loterijvergunning worden de lasten volledig toegerekend in de leges. Het hoofdstuk is vrijwel kostendekkend. De inkomsten zijn de afgelopen jaren stabiel.
  • Overige leges
    Voor een aantal producten (uittreksels BRP), geldt dat deze digitaal aangevraagd kunnen worden. Hier geldt een korting voor in de digitale portal. Ter promotie van het digitaal kanaal. Dat gebeurt op basis van de Nota lokale heffingen. Door verdergaande digitaliseren kan de korting in de nabije toekomst. De kostendekkendheid zal toenemen.

Titel 2.(dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning)

  • Omgevingsvergunningen
    Uitgangspunt is 100% kostendekkendheid. Hiervoor wordt met ingang van 2017 een nieuwe methodiek toegepast voor bepaling van kostendekkende bouwleges toegepast  (RIB 2016-125). Uitgangspunt hierbij is dat het legespercentage wordt gekoppeld aan de bouwkosten.

Titel 3.(dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn)

  • Drank- en horecawet
    Drank-en-horeca-Vergunningsplicht op basis van Drank- en horecawet. Op basis van de APV exploitatievergunningsplicht. Bij samenloop (dhw en exploitantievergunning) wordt vanaf 2013 een vrijstelling gegeven op leges exploitantievergunning. Sinds 2014 geldt een lager tarief voor het bijschrijven van nieuwe leidinggevenden. (13-6782). Daar tegenover staat een tariefverhoging voor de eerste aanvraag, waarbij de aanvraag uitgebreid getoetst wordt. Vanuit het verleden werden tarieven geïndexeerd.
  • Evenementen
    Voor noodwinkel, samplingacties enzovoort worden kostendekkende leges gehanteerd. Dat geldt niet voor evenementen. Voor het organiseren van evenementen is een APV vergunning vereist. Uitgezonderd zijn kleinere evenementen, waarvoor een melding volstaat. (raadsbesluit 04-25478) Kosten voor evenementenmeldingen noch kosten voor handhaving worden toegerekend aan de leges, behoudens de eerste controle.Voor evenementen geldt een gedifferentieerd tarief afhankelijk van het aantal bezoekers. Tariefdifferentiatie op basis van aantallen bezoekers (raadsbesluit dec. 2012). De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Een percentage is voor zover bekend niet vastgelegd. Dit is verbonden aan de gekozen differentiatie. Om de leges kostendekkend te krijgen zou het tarief ongeveer moeten worden verzesvoudigd.
  • Sexinrichtingen/escort
    Kosten voor de aanvraag van een vergunning worden toegerekend. Kosten voor handhaving mogen niet worden toegerekend aan de leges, met uitzondering van de eerste controle. Vanuit het verleden werden tarieven geïndexeerd.

bedragen x € 1.000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Leges

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid*

Titel 1:

Burgerlijke stand

111

82

1

194

170

170

88%

Reisdocumenten

1.609

449

23

2.082

25

1.919

1.944

93%

Rijbewijzen

248

140

388

344

344

89%

Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen

275

85

4

364

199

199

55%

Gemeentearchief

11

6

17

5

5

10

57%

Naturalisaties

81

49

130

48

48

37%

Winkeltijdenwet

90%

Kansspelen

3

1

4

4

4

91%

Overige leges

51%

Totaal titel 1

2.339

812

28

3.179

30

2.690

2.720

86%

bedragen x € 1.000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Leges

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid*

Titel 2:

Omgevingsvergunning

1.772

1.356

3.128

3.091

3.091

99%

Totaal titel 2

1.772

1.356

3.128

3.091

3.091

99%

Titel 3:

Drank en horecawet

61

43

104

70

70

68%

Evenementen

105

67

172

27

27

16%

Sexinrichtingen/escort

2

1

3

1

1

42%

Totaal titel 3

168

110

278

98

98

35%

Totaal titel 1 t/m 3

4.279

2.279

28

6.586

30

5.880

5.910

90%

* Kostendekkendheid wordt toegelicht in bovenstaande tekstpassage

Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen. Uitgangspunt dient hierbij te zijn kostendekkendheid. Voor 2018 wordt gezien de terugloop van het aantal nieuwe graven en (contract) verlengingen een kostendekkendheid van 74% verwacht. Om zoveel mogelijk richting 100% kostendekkendheid te gaan wordt met name aan de kostenkant gekeken in hoeverre daar nog besparingsmogelijkheden zijn te realiseren.

bedragen x € 1.000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Heffing 2018

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid

Lijkbezorging

478

149

627

5

462

467

74%

Haven- en opslaggelden

Haven- en opslaggelden worden geheven voor het bevaren en/of verblijven in de haven. Uitgangspunt is 100% kostendekkendheid. Deze wordt de laatste jaren (nagenoeg) gerealiseerd. Zowel de kosten als de inkomsten laten de laatste jaren een stijgende ontwikkeling zien.

bedragen x € 1.000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Heffing 2018

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid

Haven- en opslaggelden

288

55

343

324

324

94%

Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het gebruik van een standplaats op gemeentegrond, welke als markt is aangewezen of nog zal worden aangewezen, alsmede het genot van de door of vanwege het gemeentebestuur ontplooide promotieactiviteiten.

Uitgangspunt is 100% kostendekkendheid.

bedragen x € 1.000

Totale

Overige

Totale

Kostendek-

Heffing 2018

Lasten

Overhead

BTW

lasten

inkomsten

Heffing

baten

kendheid

Marktgelden

159

80

239

239

239

100%

Bedrijven Investerings Zones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo.

Met ingang van 01-01-2015 is de experimentenwet BIZ overgegaan in een definitieve wet. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen betreffende deze gebieden reeds geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode van 2016-2020.