Algemene middelen

Inleiding

Dit programma is geen inhoudelijk beleidsprogramma. Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording is het onderdeel algemene (dekkings)middelen een verplicht begrotingsonderdeel. In dit deel worden onder andere de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente verantwoord en wordt financieel inzicht gegeven in de overhead van de gemeente. Ten dele staat deze informatie ook bij de paragrafen.

Wat willen we bereiken?

De strategische doelstelling van dit programma is “het hebben van een duurzaam gezonde financiële huishouding voor de gemeente”. Deze strategische doelstelling beslaat de gehele concernbegroting, in dit programma wordt dit expliciet verwoord en zichtbaar gemaakt. Wij streven jaarlijks naar repressief toezicht (het standaard toezicht) van de provinciaal toezichthouder.

Het voeren van een solide financieel beleid is randvoorwaardelijk voor het realiseren van de ambities op de (middel)lange termijn waarbij op een doelmatige en doeltreffende manier wordt omgegaan met onze middelen.

Beoordeling van de financiële positie en de strategische doelstelling vindt plaats aan de hand van de vier concrete doelstellingen elk voorzien van één of meerdere kengetallen. Schematisch ziet dit er als volgt uit:

De beoordeling van de financiële positie is geen doel op zich en moet altijd bezien worden in het licht van de totale maatschappelijke opgave van de stad. Het te bereiken maatschappelijk rendement en de bijdrage aan de inhoudelijke beleidsdoelstellingen zijn hierbij van evident belang. De financiële positie is ondersteunend aan het afwegingsproces en moet het bestuur helpen verantwoorde keuzes te kunnen maken voor de (middel)lange termijn. Afwegingen waarbij de beantwoording van de 3 W-vragen: Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wat mag het kosten? afgezet worden ten opzichte van de impact op de financiële positie.

Indicator

JR 2016

2018

2019

2020

2021

Provinciaal toezicht (meerjarig repressief)

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

Wij streven jaarlijks naar repressief toezicht (het standaard toezicht) van de provinciaal toezichthouder. Dit wordt aangeduid met de waarde 1,00 (preventief toezicht heeft de waarde 0,00).

Wat gaan we daarvoor doen?

In 2015 heeft de provincie Limburg het financieel verdiepingsonderzoek 2015 - 2018 uitgevoerd. De provincie Limburg heeft als het ware een foto gemaakt van de financiële positie en financiële functie. Op basis van dit rapport hebben Gedeputeerde Staten van Limburg een uitspraak gedaan over de toezichtsvorm voor vier jaar: 2015 - 2018. De provincie heeft geconcludeerd dat de gemeente Venlo aan de voorwaarden van meerjarig repressief toezicht voldoet (standaard toezichtskader). Dit betekent dat de periode tot en met het begrotingsjaar 2018 toezichtsarm zal zijn.

De provincie Limburg heeft in 2015, naar aanleiding van het financieel verdiepingsonderzoek, de voorwaarde gesteld om de ratio weerstandsvermogen met ingang van 2018 boven de 1,0 te hebben. Op basis van deze begroting voldoen wij niet aan deze voorwaarde. De substantiële verslechtering van onze financiële positie is voor ons aanleiding om met de provinciaal toezichthouder in gesprek te gaan inzake de ontstane situatie en de aanpak die wij voorstaan.

Materieel en structureel sluitende (meerjaren)begroting

  • Structurele uitgaven worden gedekt door structurele inkomsten;
  • Realiseren van vastgestelde taak- c.q. bezuinigingstaakstellingen in alle programma’s van de begroting;
  • De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn algemeen dekkingsmiddel;
  • Specifieke rijksbezuinigingen worden doorgezet naar de doelgroep of gemeenschap, er vindt in principe geen ‘reparatie’ plaats uit de algemene middelen;
  • Specifiek toe te rekenen bezuinigingen en efficiencykortingen welke concreet het gevolg zijn van taakmutaties worden financieel doorvertaald ten laste van de beleidsposten in de begroting;
  • Indien het Rijk bezuinigingen en efficiencykortingen terugdraait dan worden deze ‘teruggegeven’ aan het betreffende beleidsterrein;
  • Toepassing van de budgettaire spelregels;
  • Verwerving derde geldstromen als onderdeel van de financiële strategie.

Het beschikbaar hebben van voldoende middelen (weerstandscapaciteit) voor het opvangen van de geïdentificeerde risico’s, waarbij de risicobereidheid is: “Venlo is geen risicomijdende gemeente”

  • Monitoren van de bestaande risico’s en identificeren van nieuwe risico’s;
  • Toetsing van de effectiviteit van de genomen risicostrategie en bijstellen hiervan;
  • Het concreet (stapsgewijs) aanvullen van de weerstandscapaciteit indien de (meerjarige) weerstandsratio onder de 1,0 komt;
  • Het jaarlijks in de begroting opnemen van de post onvoorzien van € 0,5 miljoen en separaat inzichtelijk maken van de kosten die hieruit betaald worden;

De (meerjaren)begroting is voldoende wendbaar om tijdig te kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen

  • Sturing is gericht op het hebben van een structureel positieve exploitatieruimte;
  • Het monitoren en gericht sturen op en het niet overschrijden van het kapitaallastenplafond;
  • Implementeren van een adequaat systeem tot het realtime inzichtelijk houden van de structurele exploitatieruimte;
  • Bijdrage leveren aan de landelijke lobby en discussie tot flexibilisering van inkomstenbronnen en herziening van de financiële verhoudingen Rijk - gemeenten;

De schuldpositie van de gemeente bevindt zich op een acceptabel niveau

  • Het eerst aanwenden van de (interne) beschikbare financieringsmiddelen voordat nieuwe leningen worden aangetrokken;
  • Niet overschrijden van het kapitaallastenplafond;
  • Het behoudend verstrekken van leningen en garanties aan derden.  
  • Het voeren van een actief liquiditeitenbeheer en uitvoeren van liquiditeitenprognoses;

Bedragen x 1.000

Middelen Programma 12

Baten / Lasten

2017

2018

2019

2020

2021

Algemene middelen

Baten

252.720

260.090

260.730

259.944

259.014

Lasten

41.796

42.383

42.081

42.224

42.115

Subtotaal programma 12

210.924

217.707

218.649

217.720

216.899

Onttrekkingen aan reserves

Baten

4.053

46.910

648

75

75

Toevoegingen aan reserves

Lasten

906

40.422

517

711

1.002

Saldo programma 12 na verrekening reserves

214.071

224.194

218.780

217.084

215.972

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Bedragen x 1.000

2018

2019

2020

2021

Baten

Financiering

4.067

4.066

3.970

4.064

Integr.uitkering.soc.domein

98.612

98.694

98.075

98.000

Onroerende zaakbelasting

34.953

34.953

34.953

34.953

Overheadkosten

588

538

538

538

Overige alg dekkingsmiddelen

46.910

648

75

75

Overige belastingen

2.149

2.059

1.969

1.879

Uitkeringen gemeentefonds

119.720

120.421

120.440

119.581

Totaal baten

306.999

261.378

260.019

259.089

Lasten

Financiering

4.368

4.687

4.821

5.037

Lokale heffingen

1.195

1.188

1.188

1.188

Overheadkosten

36.098

35.484

35.494

35.170

Overige alg dekkingsmiddelen

40.605

700

894

1.185

Post onvoorzien

539

539

539

539

Vennootschapsbelasting

Totaal lasten

82.805

42.598

42.935

43.118

Saldo algemene dekkingsmiddelen

224.194

218.780

217.084

215.972

Overhead

De lasten en baten van overhead worden centraal verantwoord binnen dit programma. Onder overhead wordt verstaan het geheel van functies en kosten gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Voorbeelden hiervan zijn Huisvesting, Management, Financiën, Personeel & Organisatie, Inkoop, Juridische zaken, Control, Interne en Externe communicatie, Bestuurszaken en ondersteuning. Door de overhead centraal te verantwoorden binnen één programma, wordt inzicht gegeven in de concernbrede kosten overhead en daarnaast is door een éénduidige systematiek een betere vergelijking mogelijk met andere gemeenten.

Toerekening overhead aan grondexploitaties en investeringen

Binnen gemeente Venlo hanteren we het principe dat alle kosten die samenhangen met de vervaardiging van een investering of die bijdragen aan een grondexploitatie, hieraan worden toegerekend. Dit geldt dus ook voor overhead. Dat betekent dat de overhead die aan investeringen en grondexploitaties en investeringen is doorbelast, in mindering is gebracht op de lasten van de overheadkosten. Het gaat hierbij voor 2018 om een bedrag van € 2,9 miljoen.

Begrotingsvoorstellen (excl. investeringen)

Bedragen x €1.000

Nr

Omschrijving

2018

2019

2020

2021

18-005

Loonkostenontwikkeling kadernota 2018

-1.620

-1.614

-1.619

-1.619

18-009

Loonkostenindexering 2017 PKB in meerjarenbegroting 2018-2022

772

768

767

766

18-010

Grip op de PKB

-980

-960

-908

-908

18-011

Overheveling budget "materieel budget Directie"

18-013

Herschikking exploitaitekosten voertuigen

670

670

670

670

18-014

mGBA

18-017

Invulling inkooptaakstelling

-161

-161

-161

-161

18-018

Versterking weerstandsvermogen jaarschijf 2021

-1.947

18-020

Besparingen natuureducatie, sportverenigingen en overige culturele organisaties

-39

-39

-39

-39

18-022

Herschikking dotatie onderhoudsvoorzieningen vastgoed

-56

-58

-58

-58

18-023

Toerekening salariskosten

-231

-231

-85

-131

18-058

Project Informatiebeheer op Orde (Prio)

-409

-609

-615

-444

18-062

Inflatie 2018-2022

544

545

546

548

18-063

Gemeentefonds / Kadernota 2018

2.980

3.610

3.665

4.341

18-066

Modernisering klantcontactcenter (KCC)

-495

-235

-235

18-067

Zorg & veiligheidshuis Limburg-Noord

89

89

89

89

18-071

Project privacy

-47

18-073

Autonoom budget FG

-30

18-078

Dividendaanpassing BNG en Enexis

40

19

19

19

18-087

Informatieveiligheid

-73

-73

-73

-73

18-088

Informatiebeheer op orde - PRM visie/ BI

-409

-335

-308

-308

18-091

Ict infrastructuur

-1.200

-1.042

-1.070

-1.080

18-092

Bestuurlijke en ambtelijke Integriteit

-150

-150

-150

-150

18-097

Informatiebeheer op orde - financiele systemen

-30

-30

-30

-30

18-100

Uitwerking bestuursopdracht invulling taakstelling kredieten

-196

-193

-156

-126

18-104

OZB bouwprojecten/ areaal-uitbreiding

350

350

350

350

18-116

Vrijval kapitaallasten 2018

934

18-147

Verlaging kapitaallastenplafond t.g.v. exploitatie

28

180

554

18-151

Middelen Bodem 2018

425

18-157

Meicirculaire 2017

8.387

8.984

9.173

8.493

18-163

Verzilveren stille reserves

-334

-334

-334

-334

18-165

Niet doorvoeren inflatie 2018

158

156

155

144

18-166

Herstructurering Eigen vermogen

482

396

992

1.076

18-167

Bijstelling weerstandsvermogen

7.777

573

-519

-813

18-169

Dekking groepsamendement A Mobile devices

45

45

45

45

18-170

Groepsamendement A onderdeel C Verlagen Hondenbelasting

-90

-180

-270

-360

18-172

Heroverweging kapitaallasten

83

Totaal

17.103

10.071

10.023

8.514

Investeringen

Bedragen x € 1.000

Investeringen Programma 12

Vervanging - Uitbreiding

Rendabel - Onrendabel

Krediet 2018

18-053

Audio visuele middelen

Vervanging

R

*

18-054

Release JDEdwards EnterpriseOne

Vervanging

O

125

18-057

Sociaal intranet

Vervanging

R

*

18-060

Ontwikkelingen open data

Uitbreiding

O

125

18-061

Matchingsportal / competentiebank

Uitbreiding

O

160

18-065

Dienstverlening op orde: C2000

Uitbreiding

O

55

Totaal Investeringen Programma 12

465

*

Krediet gevoteerd in Vorap 2017

Beleidskaders

Naast sectorale beleidsvisies hebben de volgende kaderstellende documenten een relatie met dit programma.

  • Financiële verordening gemeente Venlo;
  • Nota investeringsbeleid;
  • Nota reserves en voorzieningen;
  • Nota risicomanagement en weerstandsvermogen;
  • Fiscaal beleidsplan;
  • Garantstellingen en verstrekken van leningen;
  • Treasurystatuut;
  • Budgethoudersregeling;
  • Nota grondbedrijf;
  • Controleverordening gemeente Venlo;
  • Verordening onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Venlo;
  • Belastingverordeningen.