Het beheerareaal wegen is verdeeld in hoofdwegen, wegen in wijken, fietspaden, wegen buiten de bebouwde kom en onverharde wegen. Daarnaast valt het weg-areaal te verdelen in verhardingssoort. In onderstaande tabel staat het areaal zoals dit momenteel wordt aangehouden voor het wegbeheer en -onderhoud.
(m2) | Totalen | Oost | West | Zuid | Noord |
Asfalt | 3.335.789 | 712.016 | 1.054.015 | 909.615 | 660.143 |
Elementen | 2.747.080 | 796.428 | 777.292 | 917.254 | 256.106 |
Onverhard | 540.263 | 43.523 | 153.101 | 100.963 | 242.676 |
Beton | 8.442 | 0 | 452 | 5.702 | 2.288 |
Onbekend | 12.277 | 5.372 | 0 | 0 | 6.905 |
Totalen | 6.643.851 | 1.557.339 | 1.984.860 | 1.933.534 | 1.168.118 |
N.B. Dit zijn de areaalgegevens uit 2016, aangezien de invoering van de Basisregistratie Grootschalige Topografie en de vernieuwing van het geautomatiseerde gegevensbeheersysteem, nog niet is afgerond.
Het beheerareaal civiele objecten omvat onder meer bruggen, tunnels, duikers, keermuren en kademuren. Uit verschillende inventarisaties, uitgevoerd in de afgelopen jaren, blijkt dat gemeente Venlo circa 700 civiele objecten (exclusief duikers en spoorwegovergangen) in eigendom, beheer en onderhoud heeft. Ook zijn inspecties uitgevoerd om een eerste beeld te krijgen van de kwaliteit en de onderhoudsbehoefte van de objecten.
Vastgesteld kwaliteitsniveau
Eind 2012 is het Meerjarenplan voorziening Groot Onderhoud Wegen (RV 2012-97) vastgesteld, waarin de aangehouden kwaliteitsniveaus zijn opgenomen (voldoen aan de zorgplicht op basis van de Wegenwet, voorkomen van kapitaalvernietiging en huidig kwaliteitsniveau handhaven).
Het beheer en onderhoud van de civiele objecten is beleidsmatig nog onvoldoende geregeld en er zijn nog geen kwaliteitsniveaus vastgesteld.
In 2017 is een aanvang gemaakt met een integrale visie (beheerplan) op de openbare ruimte, waar de wegen en civiele objecten deel van uitmaken. Beoogd wordt dit in de eerste helft van 2018 vast te laten stellen.
Actuele onderhoudstoestand
De actuele kwaliteit van het weg-areaal wordt objectief gemeten aan de hand van de landelijk toegepaste weg-beheersystematiek van het CROW. Aan de hand van de laatst uitgevoerde inspectie (2016) is vastgesteld dat de onderhoudsbehoefte is toegenomen en er duidelijk sprake is van achteruitgang van de kwaliteit van het weg-areaal. Dit is mede veroorzaakt door bezuinigingen en taakstellingen in de afgelopen jaren.
De resultaten van de laatste Stadspeiling (2015) laten zien dat het "onderhoud van straten, paden en trottoirs" door onze inwoners met een 5,55 gewaardeerd wordt en het "schoonhouden (onkruid, rommel)" met een 5,48 (schaal 1 tot 10).
Uit de resultaten van de inspecties van de civiele objecten blijkt dat de objecten gemiddeld in een redelijk goede staat van onderhoud verkeren. Wel is er sprake van een structurele onderhoudsbehoefte. Dit betreft voornamelijk preventief onderhoud om de veiligheid te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar)?
In het Meerjarenplan voorziening Groot Onderhoud Wegen (RV 2012-97) is het benodigde (planmatig) onderhoudsbudget vastgesteld op ruim € 3 miljoen per jaar. Daarnaast is er in de begroting circa € 1,3 miljoen beschikbaar voor onder andere het onderhoud aan bermen, onverharde wegen, wegmarkering en aankoop van civieltechnisch materiaal. Voor het reinigen van wegen is jaarlijks circa € 0,8 miljoen beschikbaar en benodigd.
Voor civiele objecten is geen structureel onderhoudsbudget beschikbaar. Vooruitlopend op de integrale visie op de openbare ruimte, worden ten behoeve van de begroting 2018, voorstellen ingediend voor het (aanvullend) benodigd onderhoudsbudget voor wegen en civiele objecten. Voor wegen bedraagt het benodigde planmatig onderhoudsbudget jaarlijks ruim € 4 miljoen. Voor civiele objecten bedraagt dit in 2018 €685.000 en vanaf 2019 € 450.000.
Planning en actiepunten voor 2018
In 2018 worden reguliere inventarisaties en inspecties uitgevoerd van de beheerarealen wegen en civiele objecten. Op basis van de resultaten worden onderhoudsplannen opgesteld of geactualiseerd en wordt in de begroting 2018 invullingen gegeven aan het benodigd onderhoud. Hierbij vindt nadrukkelijk de in de inleiding beschreven afweging op basis van beschikbare middelen en genoemde beleidsuitgangspunten plaats.
In 2017 en 2018 wordt een integrale visie op de openbare ruimte opgesteld. Beoogd wordt deze tijdig gereed te hebben voor besluitvorming, zodat dit meegenomen kan worden in de begroting van 2019 en verder, voor het beheer onderhoud van wegen en civiele objecten.